وقتی ادرار از رژیم غذایی شما خبر می‌دهد

آزمایش جدیدی که تعدادی از متابولیت‌های موجود در ادرار را اندازه‌گیری می‌کند، نه تنها می‌تواند به طور مؤثر کیفیت غذای مصرفی فرد را تعیین کند، بلکه این که آیا با توجه به متابولیسم خاص بدن خود در رژیم صحیحی قرار دارند یا نه را مشخص کند.

این آزمایش پنج دقیقه‌ای در واقع "نشانگرهای بیولوژیکی منحصربفرد ادرار" را شناسایی می‌کند که می‌تواند به پزشکان در توصیه‌های رژیم غذایی شخصی متناسب با بیماران کمک کند.

اجزای شرکت‌کننده در سوخت و ساز سلولی(متابولیسم یا دگرگشت) را متابولیت(Metabolite) می‌نامند. در واقع متابولیت‌ها ترکیبات واسطه و محصول سوخت و ساز سلول زنده هستند و معمولاً منحصرا اشاره به مولکول‌های کوچک شرکت‌کننده در سوخت وساز سلولی دارد.

"جورام پوزما" نویسنده این مطالعه جدید از کالج سلطنتی لندن می‌گوید: رژیم غذایی نقش مهمی در سلامت و بیماری انسان دارد، اگرچه اندازه گیری دقیق آن بسیار دشوار است، زیرا به توانایی فرد در به خاطر آوردن اینکه چه چیزی را به چه مقدار خورده، متکی است. به عنوان مثال، درخواست از مردم برای پیگیری رژیم‌های غذایی خود از طریق برنامه‌ها یا ثبت در یک دفترچه اغلب می‌تواند به گزارش‌های نادرست درباره آنچه می‌خورند منجر شود.

این تحقیق که در مجله Nature Food منتشر شده است، با جمع آوری نمونه‌های ادرار از نزدیک به ۲۰۰۰ نفر آغاز شد. این یافته‌ها روی ۴۶ متابولیت قابل ردیابی که با تعدادی از شرایط رژیم‌های غذایی مختلف همراه بودند، شکل گرفت.

"پاول الیوت" یکی دیگر از محققان که روی این مطالعه کار می‌کند، توضیح داد: با اندازه‌گیری دقیق رژیم‌های غذایی افراد و جمع آوری ادرار آنها طی دو دوره ۲۴ ساعته ما قادر به ایجاد ارتباط بین ورودی‌های رژیم غذایی و خروجی‌های ادرار از متابولیت‌ها شدیم که می‌تواند به بهبود درک ما از نحوه تاثیر رژیم غذایی بر سلامتی کمک کند.

وی افزود: رژیم‌های غذایی سالم دارای متابولیت‌های مشخصی در ادرار هستند که با رژیم‌های غذایی ناسالم متفاوت است.

مرحله بعدی این مطالعه، تبدیل این یافته‌ها به یک آزمایش مفید از نظر بالینی بود. یک معیار مشخص به نام "DMS" ایجاد شد تا یک عدد واحد در نتیجه این آزمایش ارائه شود و میزان سلامت رژیم غذایی فرد بر اساس نشانگرهای متابولیک اندازه گیری شده از نمونه ادرار اندازه گیری شود.

براساس توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در مورد رژیم غذایی متعادل، چهار رژیم غذایی از خیلی سالم تا بسیار ناسالم روی ۱۹ داوطلب آزمایش شد. هر داوطلب حداقل سه روز رژیم غذایی مخصوص خود را دنبال کرد و نمونه‌های ادرار آنها جمع آوری می‌شد و عدد DMS آنها محاسبه می‌شد.

در این آزمایش، عدد بالای DMS نشانگر سلامت رژیم غذایی است و هر چه این عدد کمتر باشد، نشان دهنده رژیم غذایی ناسالم است.

تفاوت قابل توجه در نمرات افرادی که یک رژیم غذایی واحد داشتند، نشان می‌دهد که افراد مختلف ممکن است برای دستیابی به سلامت مطلوب به مداخلات رژیمی متناسب نیاز داشته باشند.

محققان می‌گویند این آزمایش جدید ادرار راهی را برای سنجش عینی تأثیر مداخلات رژیم غذایی خاص بر روی بیماران به پزشکان ارائه می‌دهد. این آزمایش جدید می‌تواند نشان دهد که یک نوع غذا چگونه در یک فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت هضم می‌شود.

"پوزما" می‌گوید: این تحقیق نشان می‌دهد که این فناوری می‌تواند به ارائه اطلاعاتی کامل در مورد کیفیت رژیم غذایی فرد و اینکه آیا این نوع رژیم برای آرایش بیولوژیک فردی وی مناسب است یا نه، کمک کند.

متابولیت‌ها وظایف گوناگونی بر عهده دارند که شامل سوخت، ساختمان، پیام‌رسانی، اثر تحریک‌کنندگی و بازدارندگی روی آنزیم‌ها، اثر کاتالیزوری (معمولا به عنوان یک کوفاکتور نسبت به یک آنزیم)، دفاع و واکنش با ارگانیسم‌های دیگر است. به عنوان نمونه می‌توان به رنگدانه‌ها، ترکیبات معطر و فرومون‌ها اشاره کرد. یک متابولیت اولیه مستقیماً در رشد، نمو و تولید مثل شرکت می‌کند. الکل مثالی از یک متابولیت اولیه است که در مقیاس وسیع تولید صنعتی می‌شود. یک متابولیت ثانویه مستقیماً در این فرآیندهای حیاتی شرکت نمی‌کند، اما معمولاً یک وظیفه مهم بوم‌شناسی دارد. می‌توان از پادزیست‌ها و رنگدانه‌هایی مانند رزین‌ها و ترپن‌ها به عنوان مثال‌هایی در این زمینه نام برد.

این مطالعه جدید در مجله Nature Food منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا