برترین ابرکامپیوترهای جهان را بشناسید

در جدیدترین رده بندی ابررایانه‌های پرقدرت جهان، رایانه‌ای از کشور ژاپن به نام فوجاکا با قدرت 415.5 petaflops Linpack (HPL) در صدر قرار گرفته و ابرکامیپوتر ایالات‌متحده با نام سومیت (Summit) با ضریب 2.8x در رده دوم قرار گرفت.

فوجاکو با استفاده از پردازنده پرقدرت 48 هسته‌ای Fujitsu's 48-core A64FX SoC، از پردازنده‌های ARM بهره می‌برد. این کامپیوتر در مرکز رایانه RIKEN در کوبه، ژاپن نصب‌شده است.

در این فهرست 500 تائی، چین با 226 ابررایانه بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و ایالات‌متحده با 114 سوپر کامپیوتر در رده دوم قرار گرفته و ژاپن با دارا بودن 30 ابررایانه با فاصله زیادی در رتبه سوم قرار دارد. به این ترتیب از بین 500 سوپرکامپیوتر قدرتمند موجود در سراسر جهان، 370 ابررایانه برتر در اختیار تنها سه کشور قرار دارند.

سامیت یا دومین ابررایانه این فهرست، یک سوپر کامپیوتر ساخته شده توسط شرکت مشهور آی بی ام «IBM» است که در رده بندی قبلی توانسته بود مقام نخست را به دست آورد ولی امسال رقابت را به رقیب ژاپنی خود واگذار کرد.

این ابرکامپیوتر در حال حاضر در آزمایشگاه ملی اوک ریج (Oak Ridge National Laboratory) در تنسی ایالات‌متحده آمریکا مشغول فعالیت بوده و سریع‌ترین کامپیوتر موجود در ایالات‌متحده محسوب می‌شود.

در رده سوم این فهرست، سیرا «Sierra» قرار دارد، این ابررایانه در آزمایشگاه ملی لارنس لیورورم (Lawrence Livermore National) در ایالات‌متحده آمریکا کالیفرنیا مشغول فعالیت است.

شایان ذکر است که ابررایانه‌های چینی «Sunway TaihuLight» و «Tianhe-2A» در رده‌های چهارم و پنجم 500 ابرکامپیوتر برتر جهان قرار دارند. آنالیز این فهرست نکات جالب توجهی را از توزیع فناوری و قدرت کامپیوتری جهان، ارائه می‌کند زیرا در این فهرست 500 تائی، چین با 226 ابررایانه بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده و ایالات‌متحده با 114 سوپر کامپیوتر در رده دوم قرار گرفته و ژاپن با دارا بودن 30 ابررایانه با فاصله زیادی در رتبه سوم قرار دارد. به این ترتیب از بین 500 سوپرکامپیوتر قدرتمند موجود در سراسر جهان، 370 ابررایانه برتر در اختیار تنها سه کشور قرار دارند.

این آمار نشان دهنده رشدی پیوسته و سریع در ساخت و توسعه ابرکامپیوترها بوده و حاکی از کاهش قابل توجه میزان مصرف انرژی این سیستم‌های پر قدرت، علی رغم جهش خیره کننده قدرت پردازش آن‌ها است.

در خاتمه لازم به توضیح است که فهرست 500 کامپیوتر برتر جهان هر ساله توسط تیمی متشکل از دانشمندان برتر این حوزه انتخاب می‌شوند. در سال جاری اعضای داوری این فهرست عبارت بودند از: اریک استرومیر (Erich Strohmaier) و هورست سیمون (Horst Simon) از آزمایشگاه ملی لاورنس برکلی (Lawrence Berkeley National Laboratory)، جک دونگارا (Jack Dongarra) از دانشگاه تنسی (University of Tennessee) و مارتین میر (Martin Meuer) از گروه ISC کشور آلمان.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا