۱۹ درصد از بستر اقیانوس‌های جهان نقشه‌برداری شد

نقشه‌‌برداری از بستر دریاها از چند نظر اهمیت بالایی دارد. این موضوع برای مسیریابی دریایی، کابل‌کشی و نیز خطوط انتقال لوله بر بستر دریا مهم است. علاوه بر این برای مدیریت شیلات و سایر فعالیت‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست اهمیت بالایی دارد. همچنین اطلاع از نقشه بستر اقیانوس‌ها به درک رفتار جریان‌های اقیانوسی و اختلاط عمودی آب‌ها و در نتیجه پیش‌بینی شرایط آب و هوا کمک می‌کند.

پیشرفت نقشه‌برداری مورد بحث قابل ملاحظه بوده؛‌ چرا که زمانی که آغاز پروژه در سال ۲۰۱۷ کلید خورد تنها ۶ درصد از بستر اقیانوس‌ها با استانداردهای نوین نقشه برداری شده بود. اطلاعات اخیر مربوط به بخش عمده‌ای از نقشه‌برداری از اعماق حدود ۱۴.۵ میلیون کیلومتر مربع بوده که در مشارکت با پروژه GEBCO در سال ۲۰۱۹ انجام شده است. بر اساس گزارش اخیر این میزان به تنهایی به اندازه دو برابر استرالیا است.

با این حال به گفته «جیمی مک مایکل-فیلیپس»،‌ مدیر این پروژه همچنان باید ۸۱ درصد از بستر اقیانوس‌ها و به عبارتی معادل با مساحت مریخ نقشه برداری شود و این کار تا دهه آینده میلادی طول می‌کشد.

با کمک نقشه منتشر شده می‌توان میزان فعالیت GEBCO در سال‌های آتی را تشخیص داد. بخش‌های سیاه مربوط به مناطقی هستند که باید شکل بستر دریا با کمک بازتاب صوتی نقشه‌برداری شوند. نقاط آبی نشان دهنده عمق آب‌ها هستند و هر چه عمق بیشتر باشد،‌ از رنگ آبی روشن به بنفش متمایل می‌شود.

در حال حاضر برخی از ماهواره‌ها که به تجهیزات سنجش ارتفاع مجهز هستند می‌توانند نقشه توپوگرافی بستر دریاها را تهیه کنند اما در بهترین حالت رزولوشن در حد بیش از یک کیلومتر دارند؛ در حالی که با پروژه Seabed 2030 انتظار می‌رود دقت به حدقل ۱۰۰ متر افزایش پیدا کند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا