کیفیت و کمیت شیر مادر در سایه حمایت های عاطفی

اگرچه بسیاری از مادران در مورد فواید تغدیه نوزاد با شیرمادر آگاه هستند اما برخی موانع فیزیکی و احساسی می‌تواند چالش‌هایی را در این زمینه به وجود آورد. در هفته‌های اول تولد، برای مادران بسیار مهم است که بتوانند از خود و نوزادشان مراقبت کنند. دکتر کیمی سو، پزشک خانواده و استادیار دانشکده لویولا شیکاگو در این باره می‌گوید: یکی از بزرگترین مشکلات مادران داشتن احساس خستگی مفرط است. در حال حاضر مادران پس از زایمان احساس درد و خستگی دارند و برای همین تغذیه شیر خوار در تمام ساعات برای آنها امکان پذیر نیست و می‌تواند برای آنها سخت و خسته کننده باشد.

عمل شیردهی نوزادان شامل یک فرآیند یادگیری برای نوزاد و مادر است و نیازمند تمرین و صبر بالاست. مادران پس از تولد نوزاد در بیمارستان باید از مشاوران و کارشناسانی که در بیمارستان حضور دارند در مورد عمل شیردهی و سایر مسائل مانند نگهداری کودک مشاوره بگیرند تا این کار را به بهترین شکل و بدون نگرانی انجام دهند. دکتر سو در این باره می‌گوید : به نظر من اغلب مادران منتظر درخواست کمک نیستند.

او همچنین می‌گوید: نگهداری صحیح از نوزاد بسیار مهم است و می‌تواند برای مادران بسیار مشکل باشد. وجود یک شخص با تجربه برای هدایت مادران می‌تواند بسیاری از مشکلات آنها را حل کند». اگرچه همه افراد هیجان زده هستند که نوزاد تازه متولد شده را ببینند ولی اولین روزهای پس از زایمان برای سلامت مادران و نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند بسیار مهم است. مادران در روزهای اول  نیاز به تمرین دارند تا بتوانند نوزاد خود را به خوبی تغذیه دهند،  بدون این که نگرانی در مورد سایر مسائل مثلا عکس العمل ملاقات کنندگان داشته باشند.

دکتر سو در این باره می‌گوید : ملاقات کنندگان می‌توانند منتظر بمانند تا هم نوزاد و هم مادر آمادگی لازم را به دست آورند ومادران در این فرصت  با شیردهی کودک اطمینان و آرامش کافی را به دست می‌آورند و زمانیکه مادران در بیمارستان هستند می‌توانند بدون هیچ نگرانی از راهنمایی‌های پرستاران و مشاوران استفاده کنند . براساس گفته‌های دکتر سو یکی از بخش‌های بسیارمهم در شیردهی نوزادان برای یک مادر داشتن یک تیم پشتیبانی قوی است. بسیاری از افراد اعتقادی به تغذیه نوزادان با شیر مادر ندارند و برای این که آنها فکر می‌کنند که تغذیه نوزدان  با بطری شیر می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما در شرایطی که کودک تحت حمایت مادر است روشهای مراقبتی  بسیاری وجود دارند که گروه پشتیبانی می‌توانند به صورت دوستانه انجام دهند.

دکتر سو پیشنهادهایی برای این منظور ارائه می‌کند: بیدارشدن همراه مادر در نیمه شب برای کمک کردن به شیردهی او و یا نگهداری از نوزاد، تعویض پوشک نوزاد، پر نگهداشتن شیشه آب مادر در زمانیکه که نوزاد را شیر می‌دهد، آماده کردن یک غذای سبک و یا یک وعده غذایی که مادر بتواند در حین تغذیه نوزاد بخورد، انجام کارهایی مانند تمیز کردن خانه و یا خرید مواد غذایی در صورتی که کودک دیگری وجود دارد، خوشحال و سرگرم کردن آن.

دکتر سو می‌گوید: حمایت‌های عاطفی در موفقیت مادران شیرده بسیار کمک کننده است . چون مادر تنها کسی هست که می‌تواند کودک را تغذیه دهد، و در شرایطی که کودک ناراحت است یا کاری درست پیش نمی‌رود احساس مسولیت می‌کند. در این شرایط او می‌تواند نا امید شود و یا احساس کند که کار اشتباهی در شیردهی انجام داده است اما آنچه که مهم است او باید بداند که چه کار بسیار بزرگی انجام می‌دهد. در برخی موارد هم مادران نگران افزایش وزن خود هستند یا تمایل دارند که خیلی زود به حالت اولیه خود برگردند و این باعث احساس افسردگی یا نگرانی آنها می‌شود.

سو در این باره نیز می‌گوید: در این چند هفته اول تا آنجا که ممکن است مادران باید احساس شادی و راحتی بکنند تا بتوانند نوزادان خود را به خوبی نگهداری کنند. دور نگه داشتن مادران از استرس نه تنها باعث می شود که آنها احساس آرامش بکنند بلکه کیفیت و کمیت شیر آنها را بهبود می‌بخشد . یادگیری شیردهی مادران معمولا یک روز زمان می‌برد. اگر در زمان شیردهی کودک احساس ناراحتی کند، مادر باید سعی کند تا استرس خود را از بین ببرد و در عوض از مشورت کارشناسان و مشاورانی که از او حمایت می‌کنند استفاده کند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا