نقشه خیره کننده‌ای از کیهان منتشر شد

به گزارش روز سه شنبه پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، تلسکوپ eROSITA، آسمان را برای بیش از ۱۸۲ روز رصد کرد و دو برابر منابع اشعه ایکس شناخته نشده در ۶۰ سال گذشته را کشف کرده است. اکنون ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ eROSITA بیش از ۱۶۵ گیگابایت داده بدست آوردند و با استفاده از آنها نقشه ای از کیهان با بیش از یک میلیون جسم کیهانی ترسیم کردند.

این تصویر کامل از آسمان، ساختار مشروح و دقیقی از گازهای داغ در کهکشان راه شیری، ستاره ها با تاج های داغ، ستاره های باینری اشعه ایکس و سیاه چاله ها را به همراه بقایای تماشایی از ابرنواخترها برجسته می کند. این تصویر فعالیت‌های شدید کیهانی را ثبت کرده است.

این نقشه از بررسی‌های گذشته تمام آسمان که در ۳۰ سال گذشته توسط تلسکوپ ROSAT انجام شده است، تقریبا چهار برابر بیشتر در اعماق فضا به جستجو پرداخته و حدود ۱۰ برابر منابع بیشتری تولید کرده است.

«کیرپال ناندرا» رییس گروه فیزیک کیهانی انرژی بالا در بخش فیزیک فرازمینی در موسسه ماکس پلانک واقع در گارکینگ در آلمان در مورد داده‌های گردآوری شده توسط این تلسکوپ می گوید: این داده‌ها تقریبا معادل داده‌هایی است که در طول تاریخ ۶۰ ساله اخترشناسی اشعه ایکس به دست آمده است. این داده‌ها واقعا حیرت‌آور است و فکر می‌کنم انقلابی در اخترشاسی پرتو ایکس ایجاد خواهد کرد.