گرده افشانی گل‌ها با کمک پهپادهای حباب‌ساز

شاید گرده افشانی گل‌ها با کمک پهپادهای حباب‌ساز بتواند به کشاورزان کمک کند و سیاره ما را از نابودی نجات دهد.

زنگ خطر برای زنبورها به صدا درآمده است و هر روزی که می‌گذرد صدای آن بلندتر به گوش می‌رسد. جمعیت زنبورهای عسل در سال‌های اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی، بیماری و استفاده از سموم دفع آفات به سرعت کاهش یافته است. از آنجا که در ایالات متحده زنبورها سالانه محصولات زراعی را به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد دلار گرده افشانی می‌کنند، این امر بر حیات وحش، کشاورزی و اقتصاد این کشور و همین‌طور کشورهای دیگر تأثیر می‌گذارد.

در مورد گرده افشان‌ها، زنبورها موجودات بی‌نظیری هستند. با این حال، مهندسان و دانشمندان سعی می‌کنند به هر حال روش‌های عجیب و غریب خود را عملی کنند. اکنون محققان در حال کار بر روی یک روش جایگزین و پیشرفته هستند که از پهپادها برای بمباران کردن گل‌ها با حباب‌های صابون حاوی گرده و گرده افشانی استفاده می‌کند.

این ایده به ذهن "ایجیرو میاکو" مهندس شیمی مواد در انستیتوی علوم و فناوری پیشرفته ژاپن در حالی که با پسر سه ساله خود مشغول بازی با اسباب بازی حباب‌ساز و حباب‌های آن بود، رسید.

وی و تیمش در سال ۲۰۱۷ یک پهپاد اسباب بازی به طول چهار سانتی‌متر را برای گرده افشانی گلها با چسباندن موی اسب در زیر آن و پوشاندن آن با یک ژل مخصوص برای ایجاد چسبندگی بین موها استفاده کرده بودند. در حالی که این موهای اسب قادر بودند گرده‌ها را از یک گل جمع کنند و آن را به دیگری منتقل کنند، اما به برخی گل‌ها از جمله سوسن آسیب می‌رساند و این روش در طولانی مدت غیرقابل استفاده بود.

اکنون محققان این مسئله را با یک حباب‌ساز اصلاح کرده‌اند. بدین ترتیب، پهپاد فضای زیرین پوشیده از گل خود را با حباب‌های بسیار بمباران می‌کند تا روند گرده افشانی به خوبی صورت پذیرد.

محققان این روش را در آزمایشات خود در مجموع امیدوارکننده دیدند، هرچند که اثرات نامطلوب ناشی از محلول صابون روی برخی گل‌ها دیده شد.

این تحقیق همچنین در یک باغ گلابی انجام شد. کشاورزان در ژاپن به طور سنتی درختان گلابی و سیب را به صورت دستی گرده افشانی می‌کنند و از یک برس پَر استفاده می‌کنند، زیرا زنبورها در دمای پایین گرده افشانی نمی‌کنند و بعضی اوقات ممکن است به گل‌ها آسیب برسانند و در نتیجه میوه‌ها تغییر شکل پیدا می‌کنند.

محققان می‌گویند در حالی که این پهپادها می‌توانند ۹۰ درصد از گل‌ها را با حباب بمباران کنند، اما گرده زیادی را هدر می‌دهند. بنابراین به فکر ساخت یک پهپاد هستند که بتواند گل‌ها را شناسایی کند و این مشکل را حل کند.

" میاکو" همچنین اظهار داشت که در تلاش است تا حباب صابون سازگار با محیط زیست را ابداع کند که به گل‌ها آسیب نرساند.

این نوع نوآوری‌ها قطعاً آینده نگرانه هستند و پهپادهای زنبوری برای صنعت کشاورزی امیدوارکننده به نظر می‌رسند. هرچند که گرده افشانی در مقیاس بزرگ ممکن است به این زودی‌ها به وقوع نپیوندد.

اگرچه این روش یک راه حل خوب به نظر می‌رسد، اما نجات زنبورها از انقراض هنوز بهترین گزینه ما برای آینده‌ای بهتر، شیرین‌تر و سبزتر است.