آن چه باید درباره تابستان بدانیم

هر ساله در تاریخ اول تیرماه، خورشید بیشترین زمان حضور خود را آسمان تجربه کرده و به عبارتی با طولانی ترین روز سال مواجه هستیم که آغاز تابستان را نوید می‌دهد.

در اینجا به بررسی حقایقی علمی و آن چه باید درباره وقوع تابستان بدانیم، پرداخته می‌شود:

1. آیا انقلاب تابستانی یک اصطلاح علمی است؟

کلمه solstice به معنی انقلاب تابستانی بوده واز کلمه‌های لاتین sol (خورشید) و sistere (هنوز ایستاده) گرفته شده است. این انقلاب در واقع یک پدیده نجومی است که سالی دو بار اتفاق می‌افتد که به آن انقلابین نیز می‌گویند. در حین تحول تابستانی، شیب محور زمین بیشتر به سمت خورشید متمایل است و باعث می‌شود تا از نظر بصری در آسمان به بالاترین نقطه خود برسد. این بدان معنی است که بیشترین زمان برای عبور خورشید از آسمان طول می‌کشد و به نظر می‌رسد خورشید نسبت به روزهای قبل و بعد خود، مدت بیشتری در آسمان باشد.

2. منظور از متوسط اوج سالانه خورشید چیست؟

در زمان تحولات (انقلابین)، خورشید هنوز در دوری از محور اصلی ایستاده است. دوری از محور اصلی، تعداد درجات شمالی یا جنوبی است که یک جسم از استوای آسمانی قرار دارد. در تحول تابستانی خورشید به بالاترین نقطه خود در آسمان رسیده است و از این پس تا زمان تحول زمستانی، کم کم هر روز از بالاترین نقطه به پایین نزول خواهد کرد. این بدان معناست که به نظر می‌رسد خورشید برای چند روز «در اوج ایستاده» است.

3. اولین روز تابستان چه مقدار از دیگر روزها بلندتر است؟

در جاهای مختلف جهان این مقدار متفاوت است. در انگلستان که مدار گرینویچ در آن واقع شده، اولین روز تابستان فقط 30 ثانیه نسبت به روز قبل بلندتر است و طول روز به 16 ساعت و 38 دقیقه و 22 ثانیه می‌رسد و در ضمن روز پس از آن نیز 30 ثانیه نسبت به این روز کوتاه تر است. در ایران بلندترین روز سال تنها 3 ثانیه نسبت به روز قبل خود بلندتر است.

4. چرا بلندترین روز سال گرم‌ترین روز سال نیست؟

با اینکه خورشید در بلندترین روز سال، مدت زمان بیشتری در آسمان قرار دارد اما گرم‌ترین روز سال نیست.

ستاره شناسان توضیح می‌دهند که این روز قطعاً نشانگر روز نخست تابستان است اما گرمای اقیانوس‌ها باعث چرخش آب و هوا در زمین می‌شوند. مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا آب اقیانوس‌ها گرم شود به همین دلیل گرم‌ترین روزها در اواخر تابستان قرار دارند.

5. چرا طولانی‌ترین روز در همه جای دنیا نیست؟

فصل‌ها به جهت مایل بودن محور گردش زمین به دور خورشید نسبت به خط استوا و در اثر تغییر طول روز و شدت تابش و دما،  پدید می‌آیند. محور زمین با زاویه 5/23 درجه مایل می‌شود، به این معنی که هرچه زمین در اطراف خورشید حرکت می‌کند، بخش‌های مختلف کره زمین مقادیر مختلفی از نور خورشید را در طول سال دریافت می‌کنند. تحول تابستانی طولانی‌ترین روز برای نیمکره شمالی زمین است زیرا موقعیت زمین در واقع موقعیت نیمکره زمین به سمت خورشید است و بیشترین نور خورشید را دریافت می‌کند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا