اختراع كوره ‏های ذوب فلزات

  • اختراع كوره ‏های ذوب فلزات

هنري بِسْمِر مخترع انگليسي و صنعت‏گر برجسته قرن نوزدهم در 11 ژوئيه 1813م به دنيا آمد. اگرچه بِسْمِر روستا زاده بود اما تحصيلات خود را در رشته مهندسي به پايان رسانيد و برای توسعه توليدات آهن، فولاد و چدن موفق به اختراع و ساخت كوره‏ های بلند ذوب فلزات شد. این اختراع به نام "كوره ‏های بسمر" نامیده شده است. وی در اين كوره ‏ها روشی اقتصادی برای حذف كربن از چدن خام را عملی ساخت. اين كوره ‏های مرتفع كه در 24 ژوئن 1843م اختراع شد، وسيله بسيار مناسبی براي تسهيل در امر ذوب فلزات و استفاده از آنها در امور صنعتی، در اختيار بشر قرار داد به طوری كه امروزه اين كوره ‏ها در سراسر جهان مورد استفاده كارخانه‏ های ذوب فلزات قرار گرفته اند. هم‏چنين پس از راه ‏اندازی شيوه بسمر، صنعت‏گران توانستند فولاد را با سرعت فراوان و ارزان قيمت تهيه کند. هنری بسمر مهندس و مخترع انگليسی سرانجام در 85 سالگی به تاريخ 28 فوريه 1898م درگذشت.

  • تولد ویکتور فرانتس هس

ویکتور فرانتس هس 24 ژوئن 1883 به دنیا آمد. فیزیکدان اتریشی- آمریکایی برای کشف تابش کیهانی، برنده جایزه نوبل فیزیک 1936 شد. وی در 17 دسامبر 1964 درگذشت.

  • تولد مارتین لویس پرل

مارتین لویس پرل، 24 ژوئن 1927 به دنیا آمد. فیزیکدان آمریکایی برای کشف ذرات زیر اتمی تاو، جایزه نوبل فیزیک 1995 را دریافت کرد. وی 30 سپتامبر 2014 درگذشت.

  • تولد ویلیام اسکو مورنر

ویلیام اسکو مورنر، شیمیدان آمریکایی در 24 ژوئن 1953 به دنیا آمد. وی برای توسعه میکروسکوپ فلورسانس در مقیاس نانو، برنده جایزه نوبل شیمی 2014 را دریافت کرد.

  • درگذشت رابرت فولتُن

رابرت فولتن مخترع امريكايى در 22 نوامبر 1765م متولد شد و اگرچه تحصيلات عالی و مدرك دانشگاهی نداشت اما صنعت‏گری مبتكر و صاحب ايده بود. بر همين اساس وی اولين كسی بود كه برای حركت كشتی‏ ها به فكر استفاده از نيروی بخار افتاد و چندين سال به تحقيقات و آزمايشات خود در اين زمينه ادامه داد. فولْتن در نهايت توانست در سال 1807م كشتی موسوم به "كلرمون" را بسازد كه با نيروی بخار حركت می كرد. سرانجام رابرت فولتن هنگامی كه به ساختن كشتی جنگی بخاری روی آورده بود به بيماری ذات ‏الريه مبتلا شد و در 24 ژوئن 1815م در پنجاه سالگی درگذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا