برگزاری وبیناری‌های مالکیت فکری در حوزه علوم پزشکی

حامد جهانگرد، مسئول امور ثبت اختراعات دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، با اعلام این خبر گفت:  پیرو نامه‌ای که در تاریخ ۳۰ فروردین سال جاری از دکتر ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت به معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال شد، سرفصل کارگاه‌های آموزشی مالکیت فکری که به تصویب کمیته فنی دفتر توسعه فناوری سلامت رسیده بود، به دانشگاه‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که در برگزاری فعالیت‌های آموزشی به طور کلی وجود داشت و همچنین درخواست‌های متعددی که از طرف دانشگاه‌ها مبنی بر برگزاری این دوره‌ها وجود داشت، پیرو دستور دکتر وطن‌پور، رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با توجه به ظرفیت‌های کانون پتنت ایران در برگزاری وبینارهای آموزشی و موفقیت چشم‌گیری که سال گذشته در این زمینه داشتند، طی تفاهمی که با مجموعه کانون پتنت صورت گرفت، قرار بر این شد که این کارگاه‌های آموزشی در قالب ۳۰ جلسه دو ساعته برگزار شود.

جهانگرد با بیان این که برای این دوره‌ها ۱۰ سرفصل آموزشی تعریف شده است که این سرفصل‌ها سه بار تکرار می‌شود، گفت: در مجموع ۳۰ جلسه وبینار دو ساعته خواهیم داشت. هر ۱۰ سرفصل که پایان یافت مجددا این سرفصل‌ها تدریس می‌شود. فرآیند تکرار به این صورت است که اگر افراد نتوانستند از کارگاه خاصی استفاده کنند، این فرصت ایجاد می‌شود که مجددا از کارگاه استفاده کنند.

به گفته‌ مسئول امور ثبت اختراعات دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، این کارگاه‌ها از هفتم تیرماه آغاز خواهد شد.

جهانگرد با اشاره به ظرفیت محدود وبینارها گفت: در هر وبینار ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر می‌توانند شرکت کنند. برای این که افرادی خارج از دانشگاه‌های علوم پزشکی در این وبینارها ثبت‌نام نکنند، کدهایی تعریف شده است که به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال خواهد شد. این دوره مخصوص اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مدیران حوزه فناوری سلامت است. امیدورام برگزاری چنین دوره‌هایی در دانش‌افزایی مدیران، اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به مظور حفاظت از دارایی‌های فکری نقش مهمی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: عناوین کارگاه‌های تیر ماه عبارت از آشنایی با مالکیت فکری، پتنت ابزاری برای حفاظت از نوآوری‌های فناورانه، ثبت اختراعات حوزه سلامت، جست‌وجوی پتنت، آشنایی با پایگاه patentscope، آشنایی با پایگاه Lenz، آشنایی با مالکیت فکری، گیاهان دارویی و دانش سنتی و مسیر ملی حفاظت از اختراعات است.

جهانگرد با بیان این‌که در صورتی که شرکت‌کنندگان از قبل عضویتی در پرتال کانون پتنت ایران نداشته باشند، باید پیش از اقدام به ثبت‌نام در وبینارهای آموزشی، در پرتال کانون پتنت ایران عضو شوند، گفت: لینک وبینارهای آموزشی و کد ثبت‌نام مربوط به هر وبینار به صورت ماهانه در اختیار معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت داده شده و از طریق این معاونت به دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان این که مهلت ثبت‌نام دو روز پیش از وبینار در نظر گرفته شده است، یادآور شد: علاقه‌مندان جهت دریافت لینک‌ها و کدهای ثبت نام می‌توانند با شماره تلفن ۸۱۴۵۵۱۳۴ تماس بگیرند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا