محققان نیجریه‌ای خبر از ساخت واکسن کرونا دادند

دانشمندان گفته‌اند انتظار می‌رود واکسن مذکور تا حداقل ۱۸ ماه آینده برای استفاده گسترده در دسترس قرار بگیرد.

دکتر "اولادیپو کولااُل"(Oladipo Kolawole) رهبر گروه تحقیقاتی کووید-۱۹ گفت: احساس خوشایندی داریم که توانسته‌ایم یک راه حلی برای چنین بیماری همه‌گیر جهانی ارائه دهیم و ما آماده هستیم که تلاش خود را دو چندان کنیم تا واکسن طی چند ماه آینده در دسترس همه قرار گیرد. واکسن را چندین بار مورد آزمایش قرار داده‌ایم  و عملکرد آن مورد تایید ما است. ما واکسن را برای آفریقایی‌ها توسعه داده‌ایم اما بر روی نژادهای دیگر نیز عمل خواهد کرد. توسعه آن نتیجه تلاش‌های بسیار دانشمندان است. جمعیت کسانی که به واکسن احتیاج دارند بیشتر از کسانی است که به دارو احتیاج دارند. به همین دلیل دانشمندان این مطالعه بر روی توسعه واکسن تمرکز کرده بودند.

بودجه این مطالعه توسط آزمایشگاه "ترینیتی ایمینودفیشنت"(Trinity Immunodeficient ) و شرکت مشاور "هلیکس بایوژن کانسالت"(Helix Biogen Consult) در شهر اوگبوموشو نیجریه تامین شد و آنها تقریباً مبلغی در حدود ۷.۸ میلیون نایرا نیجریه(۲۰ هزار دلار) بر روی این مطالعه سرمایه‌گذاری کردند.

کولااُل در ادامه اظهار داشت که تیم وی برای انتخاب بهترین واکسن، روی ژنوم ویروس از نمونه‌های گرفته شده از افراد در سراسر آفریقا کار کرده‌اند. محققان این تیم ساخت مراحل نهایی واکسن را نیز به اتمام رسانده‌اند اما تاکنون نامی برای این واکسن انتخاب نکرده‌اند. به دلیل حجم زیاد تحقیقات، تجزیه و تحلیل و تاییدیه مورد نیاز مراجع پزشکی، حداقل ۱۸ ماه طول خواهد کشید تا واکسن برای استفاده گسترده عرضه شود.