فردا غزال تیزپای منظومه خورشیدی را ببینید

مسعود عتیقی – مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در خصوص رویداد «حداکثر کشیدگی سیاره تیر در شامگاه سوم تیرماه» با بیان اینکه ساختن زاویه ۲۲.۵ درجه این سیاره با خورشید، ایجاد بهترین شرایط رصد را برای مخاطبان فراهم می کند، به مهر گفت: در شبانگاه سوم تیرماه سال جاری، سیاره تیر یا غزال تیز پای منظومه خورشیدی به حداکثر کشیدگی غربی خود می رسد.

وی با بیان اینکه سیاره تیر سیاره ای است  که همیشه صرفا از شرق به غرب خورشید جابجا می شود، افزود: بهترین زمان برای رصد این سیاره بامداد پنجشنبه، چهارم تیرماه خواهد بود.

وی گفت: از آنجایی که سیاره تیر از نظرمداری به خورشید نزدیکتر است، کره آسمان را به طور کامل طی نمی کند، بلکه از افق صبحگاهی به افق شامگاهی منتقل می شود و این جابجایی را انجام می دهد، به همین  دلیل در گذشته به این جرم آسمانی ستاره شامگاهی یا ستاره صبحگاهی نیز می گفتند.

عتیقی اظهار داشت: فردا این سیاره با چشم غیرمسلح در افق، قابل مشاهده و بررسی است، به شرطی که علاقمندان به سمت افق شرق- شامل شرق محل سکونت خود با چشم مسلح نگاه کنند. البته با چشم غیرمسلح سیاره تیر را می توان به صورت یک جرم ستاره مانند کم نور مشاهده کرد.

به گفته وی، این کشیدگی، حاصل جدایی زاویه ای بین مرکز دو جرم آسمانی سیاره تیر و خورشید به راس چشم انسان است. به همین دلیل بهترین شرایط برای دیدن سیاره تیر فراهم می شود.

عتیقی افزود: در گرگ و میش صبحگاهی، در افق شرق شمال شرق، قبل از روشنی هوا و طلوع مهر تابان، سیاره تیر را می توان به صورت ستاره ای کم نور دید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه سیاره تیر را می توان بعد از اذان صبح روز پنجشنبه چهارم تیرماه مشاهده کرد، گفت: سیاره تیر با قطر ۴۸۶۰کیلومتر یک سیاره کوچک تر منظومه خورشیدی است  و چون جو ندارد، درصد بازتاب نور (7 درصد) کمتری نسبت به عموم سیارات دارد. به دلیل اینکه سیاره تیر کم نور است و قطر کمی دارد، عموما به راحتی دیده نمی شود.

عتیقی با اشاره به اینکه طلوع سیاره تیر، در شهرهای مختلف متفاوت است، یاداور شد: این سیاره در تهران، دقایقی قبل از ساعت ۵ صبح طلوع می کند و در صورت فلکی ثور یا گاو است. سیاره تیر سمت چپ و کمی پایین تر از ستاره دبران (چشم گاو) واقع شده است. بالای این اجرام نیز خوشه مشهور و زیبای پروین است.

به گفته وی، چون سیاره تیر به خورشید نزدیکتر است، درجه کشیدگی آن از خورشید نیز کمتر است