اولویت های پژوهشی همه رشته ها در صندوق حمایت از پژوهشگران تدوین می شود

سیناپرس: دکتر سعید سهراب پور در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به بحث اولویت های پژوهشی کشور در بعد کلان، گفت: اولویت های پژوهشی کشور، قبلا توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص شده بود و هم اکنون نیز در صندوق حمایت از پژوهشگران که زیرنظر معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت می کند و من هم عضو شورای آن هستم، قرار است یک سری اولویت های جدید تدوین شود. دلیلش هم این است که در این صندوق به پژوهشگران پول داده می شود و از آنها حمایت به عمل می آید. پژوهشگران پروژه های خود را به صندوق ارایه می کنند و ما هم آنها را بررسی می کنیم و آنهایی که مهم تر است و اولویت دارد، مورد حمایت قرار می گیرد. برای اینکه این پول ها بهینه مصرف شود، ما در حال تجدیدنظر هستیم و یک سری اولویت های پژوهشی در همه رشته ها مشخص خواهد شد چون بالاخره منابع مالی صندوق محدود است و باید آن را به مسایلی اختصاص داد که مهم ترند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، افزود: مسایلی که برای کشور جنبه استراتژیک داشت، نظام در آنها سرمایه گذاری کرد و موفق شد. یکی از این مسایل، دانش هسته ای بود که سرمایه گذاری شد و افراد دانشمند و باهوش آمدند و مدیریت خوبی انجام شد و موفق شدند. بهترین مثالش هم همین غنی سازی 20 درصد بود که شهید شهریاری که دانشجوی خود من بود، محاسبات بسیار پیچیده اش را انجام داد و آن را آموزش داد به نحوی که این دانش امروز در کشور ما بومی است. در حالی که کشورهای غربی فکر می کردند که محال است ایران بتواند این کار را انجام دهد. وقتی سوخت راکتور تهران برای دفعه دوم تمام شد و ما یک توافقی با برزیل و ترکیه کردیم، آمریکا گفت اجازه نمی دهم. در حالی که 800 هزار بیمار سرطانی ما وابسته به رادیوداروهای راکتور دانشگاه تهران بودند و اینها فکر می کردند که وقتی جان این 800 هزار بیمار در خطر قرار بگیرد، ایران کوتاه می آید. ما گفتیم خودمان می سازیم و آنها خنده شان گرفت و گفتند اگر می توانید بسازید. خب این نخبگان آمدند و این کار را ناباورانه به ثمر رساندند. این به دلیل مدیریت خوب سازمان انرژی اتمی بر نخبگان بود. به همین دلیل است که من بر مدیریت نخبگان تاکید دارم.

رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف، خاطرنشان کرد: مورد دیگر که برای کشور استراتژیک بود و نظام سرمایه گذاری کرد، بحث دفاع بود. بعد از آن بلایی که در جنگ تحمیلی سر ما آمد، ما فهمیدیم که باز هم ممکن است در آینده چنین اتفاقی بیفتد و اگر ما نتوانیم از خودمان دفاع کنیم، ضربه شدیدی خواهیم خورد. در نتیجه سرمایه گذاری خوبی شد به خصوص روی دفاع موشکی که با حمایت دانشگاه ها همراه بود.

سهراب پور در ادامه با اشاره به اولویت های پژوهشی کشور در حال حاضر، گفت: اولویت های پژوهشی ما در حال حاضر باید معطوف به چیزهایی باشد که اصلا به ما نمی دهند. مثلا در صنعت نفت، خیلی چیزها هست که ما نیاز داریم و به ما نمی فروشند. دلیل آنکه خیلی از پروژه ها دیر راه می افتد، همین است. تولید بعضی از این تجهیزات و وسایل در کشور آسان تر است. آنهایی که قطعات متحرک ندارند، سالهاست در داخل تولید می شود مثل مبدل های حرارتی. تجهیزاتی که قطعات متحرک دارند و ساخت آنها مشکل است مثل توربین گاز و توربین بخار که در مپنا مدل نیروگاهی اش در حال ساخت است، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: به طور کلی مواردی که در آنها کشور مورد تحریم است و پتانسیل ساخت آن در داخل وجود دارد، برای ما از اولویت بیشتری برخوردارند البته امکان تولید هرچیزی را داریم اما ابتدا باید آنهایی را تولید کنیم که بیشتر لازم داریم و برای ما اولویت بیشتری دارند.   

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا