ارتباطی بین دستخط و شخصیت افراد وجود ندارد

بسیاری از کودکان در گوشه و کنار جهان به دلیل دستخط بد خود، سرزنش شده و به آن‌ها برچسب هایی مانند تنبل، سهل انگار و شلخته زده می‌شود. تجزیه و تحلیل دست خط یا علم خط شناسی که به لاتین graphology نامیده می‌شود، ریشه‌های مدرن خود را در دوران گذشته و باورهای مورد تائید گروهی از روحانیون کاتولیک فرانسه در قرن نوزدهم جستجو می‌کند.

ادعاهای بسیاری راجع به اطلاعاتی که به واسطه سبک نگارش یک شخص از ویژگی‌های اخلاقی وی به دست می‌آید، در فرهنگ‌های مختلف وجود دارد. در این رابطه گفته می‌شود نوع نوشتار افراد، بازتاب دهنده تمایلات درونی آن‌ها است. به عنوان مثال، در برخی فرهنگ‌های غربی استفاده از دوایر کم حجم و کوتاه در برخی حروف مانند g و y نشانه قدرت جنسی این فرد محسوب می‌شود.

موارد متعدد بسیاری از این باورهای شبه علمی در بین مردم گوشه و کنار جهان دیده می‌شود و به هیچ عنوان نباید تعجب کرد که روانشناسی معاصر، خط شناسی را یک شوخی تلقی کرده و در حقیقت از منظر علم روان‌شناسی، این دو مقوله هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

چندی پیش، تیمی از روانشناسان ایالات متحده آمریکا، کتابی تحت عنوان 50 افسانه بزرگ در رابطه با روان‌شناسی مردمی (50 Great Myths Of Popular Psychology) منتشر کردند که این موضوع یعنی ارتباط بین دستخط و شخصیت افراد، به عنوان یکی از این افسانه‌ها معرفی شده است.

البته باید اذعان داشت که ادعاهای مختلفی که جنبه‌های نوشتاری موجود در دستخط را با شخصیت افراد مرتبط می‌کند، حتی در مجلات روانشناسی مهم نیز پدیدار می‌شوند. به عنوان مثال، طی یک مطالعه که در سال 2016 توسط محققان کشور اروگوئه انجام شد، صدها نفر تست‌های شخصیتی را به اتمام رسانده و سپس نام خود را امضا کردند.

محققان گزارش كردند كه در بين مردان، امضاي بزرگ‌تر با داشتن شجاعت اجتماعي بيشتر ارتباط دارد، در حالي كه در زنان، امضاي بزرگ‌تر با داشتن صفات اعتماد به نفس کمتر و بیشتر بودن احتمال خودكشي مرتبط است؛ بنابراین ممکن است موقعیت‌های بسیار خاصی وجود داشته باشد که روش نوشتن بتواند در مورد شخصیت شما اطلاعاتی را ارائه کند. محققان اروگوئه‌ای اظهار داشتند که امضای افراد، یک مورد خاص هستند زیرا به عنوان نوعی از تجلی شخصیتی فرد عمل می‌کنند.

به گزارش سیناپرس، تاکنون هیچ شواهد علمی مستندی نتوانسته است ارتباط مستقیم بین نوع دستخط و شخصیت افراد را مشخص کند در مقابل، مخالفان این نظریه نیز نتوانسته‌اند مستنداتی قطعی ارائه کنند که بر اساس آن بتوان ادعا کرد دستخط یک فرد، هیچ ارتباطی با ویژگی‌های شخصیتی وی ندارد. به این ترتیب موضوع فوق را باید در دسته مسائل حل نشده علمی محسوب کرده و در انتظار مطالعات و پژوهش‌های آینده برای تعیین وضعیت این مسئله بود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا