بحران کرونا به کشور بازگشت

آمارهای روزهای اخیر وزارت بهداشت نشان می‌دهد که شرایط کرونا در کشور به روزهای بحرانی بازگشته و می‌بایست، تدابیر جدیدی برای کنترل این بیماری اتخاد نمود. زیرا، اگر این روند ادامه داشته باشد، این احتمال وجود دارد که وضعیت بیماری در فصل پاییز و زمستان، بدتر از تابستان باشد و آن موقع برای تصمیم‌گیری دیر خواهد بود.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، در روزهای اخیر، هر ۱۲ تا ۱۵ دقیقه یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا در کشور فوت کرده است و این در حالی است که روند بستری‌ها نیز رو به افزایش است. هرچقدر که در فروردین و اردیبهشت، وضعیت کنترل بیماری در کشور خوب بود، از اواخر خرداد، این شرایط به روزهای اسفند ۹۸ بازگشته است.

بر همین اساس، حمیدرضا جمشیدی، دبیر ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، با اشاره به وضعیت قرمز در ۱۰ استان کشور، از تفویض اختیارات ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا به استان‌ها خبر داد و گفت: از این پس تصمیمات لازم برای پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا متناسب با شرایط هر استان، در همان استان اتخاذ و اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: کماکان مهم‌ترین رکن مقابله با بیماری کرونا، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است که می‌تواند از گسترش بیماری جلوگیری کند.

جمشیدی تصریح کرد: اگر شرایط در استان‌های قرمز ادامه یابد، چاره‌ای جز بازگشت محدودیت‌ها مانند محدودیت در رفت و آمد و سفر در استان‌های قرمز وجود ندارد و همانند محدودیت‌هایی که در فروردین ۹۹ اعمال و سبب کاهش شیوع کرونا شد در این استان‌ها اعمال خواهد شد.

حالا، در چنین شرایطی که حجم مسافرت‌های تابستانی رو به افزایش است، می‌بایست منتظر تصمیمات جدید دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به وضعیت شیوع بالای بیماری‌های حاد تنفسی ناشی از کرونا ویروس در چند استان کشور، افزود: عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ناقلین بدون علامت، نقش به سزایی در گسترش و همه گیری این ویروس دارد.

علی‌رضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در همین خصوص، گفت: هر که فکر می‌کند هنوز مظنون به ابتلاء به بیماری است از حضور در محیط‌های اداری اجتناب کند.

در همین حال، سه تن از چهره‌های پزشکی کشور در نامه‌ای به رئیس جمهور، هشدار داده‌اند که توجه به راهبرد «اولویت حفظ جان و سلامت مردم و انسان‌ها بر همه امور دیگر»، تصمیم‌ها، سیاست گذاری‌های کلان و تاریخی دولت در این برهه زمانی نقش تعیین کننده و ماندگاری در کنترل این بحران خواهد داشت. لذا انتظار می‌رود در کنار توصیه‌ها و تأکیدات مسئولین اجرایی، نقش نظارتی و کنترل جدی و انتظامی دولت بر اجرای پروتکل‌های علمی و ابلاغی وزارت بهداشت و نیز توجه ویژه به تأمین نیازهای ضروری بخش سلامت در این مقطع زمانی مورد تأکید و ابرام جنابعالی قرار گیرد.

در حالی که آمارهای مرگ و میر کرونایی در کشور به عدد ۴۷ نیز رسیده بود، به یکباره در روزهای اخیر این عدد سه رقمی شده و دوباره باعث نگرانی گردیده است. در همین حال، افزایش تعداد استان‌های قرمز رنگ نیز بر دغدغه‌های مسئولان وزارت بهداشت افزوده است. به طوری که ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، با گلایه از هموطنانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، عنوان داشته که اگر به فکر خود نیستید، لااقل به فکر خستگی کادر درمان باشید.

این حرف معاون کل وزارت بهداشت، حاکی از این است که اوضاع مناسب نیست و اگر همین روال ادامه یابد، دوباره شاهد افزایش بستری‌ها و مرگ و میرهای بیشتری خواهیم بود. ضمن اینکه گفته می‌شود همین حالا نیز برخی از بخش‌های آی سی یو بیمارستان‌ها، مملو از بیماران کرونایی شده است. در حالی که تا یک ماه قبل، وضعیت بخش‌های ویژه بیمارستانی، امیدوار کننده شده بود.

سید فرشاد علامه معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به جلسه فوری معاونت درمان با روسای بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: با توجه به افزایش آمار مراجعین بیماران مشکوک به کرونا به بیمارستان‌های تابعه و احتمال وقوع موج دوم این بیماری در تهران، این نشست برگزار شد.

وی در خصوص مصوبات این جلسه افزود: طبق سیاست‌های دانشگاه با توجه به کاهش آمار مبتلایان به کرونا در حال بازگشت به حالت عادی در بیمارستان‌ها برای کمک به بیماران غیر کرونا هستیم. از طرفی در روزهای اخیر با افزایش مراجعان سرپایی و بستری مشکوک به کووید ۱۹ مواجه شدیم که برای پیشگیری از بحران و پاسخگویی مناسب به نیازهای پیش رو نیاز است بیمارستان‌های جنرال تابعه دانشگاه ضمن انجام سایر فعالیت‌های جاری، پذیرش بیماران مبتلا به کرونا را نیز در برنامه کار خود قرار دهند.

علامه ادامه داد: همچنین ضروری است مراکز درمانی که به عنوان سانتر کرونا هستند به سرعت ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و برای مدیریت بهتر بحران احتمالی موج دوم کووید ۱۹ آمادگی همه جانبه خود را حفظ کنند. به علاوه نیاز است در ادامه مسیر بحران از ظرفیت بیمارستان‌های خصوص تحت پوشش نیز به نحو مقتضی استفاده شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، با تاکید بر جلوگیری از ارجاعات نامناسب و بدون هماهنگی بیماران گفت: تمامی بیمارستان‌ها تنها با هماهنگی ستاد هدایت می‌توانند به ارجاع بیماران خود به سایر مراکز تابعه اقدام کنند. همچنین با تفاهم معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی و ایران قرار شد ارجاع بین دانشگاهی نیز تنها از مسیر ستاد هدایت دانشگاه‌ها انجام شود.

حالا که دوباره به روزهای بحرانی کرونا در کشور بازگشته‌ایم، باید منتظر بود تا ستاد ملی مقابله با کرونا، در روند تصمیم گیری های خود برای بازگشایی برخی مشاغل و اصناف، تجدید نظر کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا