برنامه‌های وزارت علوم برای آغاز سال تحصیلی جدید اعلام شد

علی خاکی صدیق روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به برنامه های وزارت علوم در خصوص نحوه آمادگی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای سال تحصیلی جدید، اظهار داشت: تصمیم گیری در خصوص نحوه آغاز به کار دانشگاه ها منوط به شرایط در شهریور ماه است؛ چرا که باید دید کشور تا آن زمان در چه وضعیتی قرار می گیرد.

وی برنامه های وزارت علوم را برای آغاز سال تحصیلی اعلام کرد و گفت: اگر بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، وضعیت کشور را سفید اعلام شود، اجازه حضور همه دانشجویان در دانشگاه ها صادر و امکان بازگشایی خوابگاه ها فراهم شود، سال تحصیلی آینده در همه مقاطع تحصیلی به صورت حضوری خواهد بود.

معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به برنامه پیشنهادی دیگر، خاطرنشان کرد: اگر پیش بینی ستاد ملی مبارزه با کرونا، ادامه شیوع ویروس کووید ۱۹ باشد و احتمال به خطر افتادن سلامتی دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه داده شود، سراغ برنامه های بعدی می رویم که نمونه آن، وضعیت مشابه کنونی در مراکز آموزش عالی است.

خاکی صدیق توضیح داد: بخشی از دانشگاه را برای حضور دانشجویان با اولویت تحصیلات تکمیلی آماده می کنیم، اما تصمیم گیری برای حضوری شدن درس ها و اینکه چند درصد مقاطع حضوری باشند، در اختیار دانشگاه ها قرار دارد. اگر وضعیت کووید ۱۹ تشدید شود و توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر نداشتن آموزش حضوری باشد، در آن حالت دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی برای ادامه آموزش های الکترونیکی اعلام آمادگی می کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه همکاران ما در دانشگاه ها طی چهار ماه گذشته در این مسیر قرار گرفتند، بنابراین زیرساخت هایی آماده و تجربه های انباشته شده ای در خصوص آموزش الکترونیکی و آمادگی ارائه همه دروس نظری به صورت الکترونیکی وجود دارد.

به گفته این مقام مسوول وزارت علوم، در هر صورت و تحت هر برنامه ای، باز هم تاکید بر استمرار آموزش مجازی به صورت ترکیبی از حضوری و الکترونیکی است. در این زمینه هم تصمیم گیری برای نحوه برگزاری آموزش های الکترونیکی و حضوری با توجه به شرایط در اختیار دانشگاه ها قرار دارد.

در مورد دانشجویان ورودی جدید،‌ ترجیح بر پذیرش حضوری است 

معاون آموزشی وزیر علوم درباره حضور دانشجویان نو ورود به دانشگاه ها از ترم تحصیلی مهرماه، گفت: بر اساس مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه های مطرح دنیا، توصیه بر پذیرش حضوری دانشجویان نو ورود است؛ چرا که در ترم اول تحصیلی با محیط دانشگاه آشنا می شوند. هر چند این امر مشروط به فراهم بودن شرایط حضورشان در دانشگاه است.

خاکی صدیق ادامه داد: در صورت مهیا بودن شرایط، اولویت با حضور دانشجویان ورودی جدید است تا از نزدیک فضای دانشگاه را لمس کنند اما با توجه به شرایط، این مسأله یک مقدار دشوار به نظر می رسد و ممکن است برای دانشگاه ها امکان آماده سازی فضا برای حضور دانشجویان نو ورود وجود نداشته باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر اینکه به منظور لطمه نخوردن این دانشجویان در ترم اول، بنای ثبت نام از آنان را داریم، اظهار داشت: با این حال ممکن است آموزش برای این گروه هم به صورت الکترونیکی و با تعداد واحدهای اندک باشد.

معاون آموزشی وزیر علوم با بیان اینکه وضعیت بیماری کرونا فراز و فرود دارد، درباره احتمال طولانی شدن ترم تحصیلی مهرماه برای دانشجویان، تاکید کرد: فکر نمی کنم نیازی به طولانی شدن ترم تحصیلی نباشد؛ چرا که با آموزش الکترونیکی و استفاده از تجربه ای که در ترم تحصیلی جاری داریم، امکان مدیریت نیمسال تحصیلی برای پایان به موقع، وجود دارد.

خاکی صدیق یادآور شد: شاید دانشگاه ها برای دانشجویان ورودی جدید که به واسطه اعلام نتایج با یک ماه و نیم تاخیر وارد سال تحصیلی جدید می شوند، تعداد کلاس ها را در هفته افزایش دهند و ترم را تمدید کنند.

از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی وارد چهارمین ماه اجرای آموزش های الکترونیکی شده اند؛ فرایندی که پیش از این فقط در چند دانشگاه کشور مثل تهران و شیراز سابقه داشت.

با دستور رییس جمهوری، دانشگاه ها از ۱۷ خردادماه جاری تا حدود زیادی فعالیت خود را برای تکمیل واحدهای عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی دانشجویان تحصیلات تکمیلی افزایش دادند. خوابگاه ها نیز با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی فقط دانشجویان دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را به صورت محدود پذیرش کرده اند.

بر اساس اعلام تعداد زیادی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، ترم تحصیلی جاری اندکی بیش از خردادماه و ممکن است به علت برگزاری با تاخیر امتحانات پایان ترم در برخی شهرها تا مرداد و شهریورماه ادامه داشته باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا