مالچ ارگانیک پلیمرسلولزی جایگزین مالچ نفتی

این پدیده نه تنها باعث تخریب محیط زیست می شود، بلکه بر سلامت انسان و اقتصاد جوامع نیز تاثیر منفی برجای می گذارد.

از این رو، برای مقابله با فرسایش خاک و تثبیت شن ها و ماسه های روان بیش از 50 سال است که در کشور، از نوعی مالچ نفتی استفاده می شود. این روش که از سوی متخصصان و فعالان محیط زیست مورد انتقادهای فراوانی قرار گرفته است، نه تنها کمکی به محیط زیست نمی کند بلکه، در بلندمدت باعث تخریب آن نیز می شود. از این رو، استفاده از این روش با هدف بیایان زدایی از نظر جامعه علمی و متخصصان حوزه محیط زیست منسوخ اعلام شده است.

استفاده از مالچ نفتی باهدف بیابان زدایی منسوخ شده است

یک متخصص بیابان زدایی در گفتگو با سیناپرس پیرامون این موضوع گفت: امروزه مالچ های بیولوژیک مورد توجه متخصصان محیط زیست قرار گرفته و استفاده از مالچ نفتی در راستای اجرای طرح های بیابان زدایی منسوخ شده است.

مجتبی سلیمانی با بیان اینکه البته هنوز هم شاهد استفاده از مالچ های نفتی در بسیاری از مناطق کشور هستیم، گفت: مالچ نفتی رنگ سیاهی دارد که همین امر باعث می شود نور زیادی جذب کرده و منجر به تولید حرارت شود. از این رو، این نوع مالچ ها  اثرات مخربی بر شرایط بیولوژیک خاک، پوشش گیاهی و جانوری منطقه می گذارند که جبران ناپذیر است. علاوه بر این، بوی نامطبوع و ترکیبات فراری که در مالچ های نفتی وجود دارد، سلامتی ساکنان مناطق بیابانی را نیز به خطر می اندازد.

وی تصریح کرد: به دلیل اهمیت این موضوع در پی فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی که در کشور انجام شده، گزینه هایی مانند مالچ های آلی و بیوپلیمری و نانومالچ ها به عنوان راهکارهای جایگزین به متولیان و دست اندرکاران امر پیشنهاد شده است.

لزوم استفاده از مالچ ارگانیک پلیمرسلولزی

با توجه به اهمیت این موضوع یکی از شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان چهارمحال و بختیاری که زیر نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند، اقدام به طراحی «مالچ زیست تخریب پذیر پلیمر-سلولزی نانوسلوفید جایگزین مالچ نفتی برای تثبیت کانون های بحرانی بیابانی، ماسه های روان و ریزگردها» کرده که به دلیل ماهیتی که دارد، به عنوان طرح ویژه کشوری منتخب و از آن تقدیر شده است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کوهرنگ در گفتگو با سیناپرس پیرامون این طرح گفت: در این طرح پایلوت های میدانی با یک پلیمر جدید مهار شده اند. ضمن اینکه مهار گردو غبار در این مناطق نه تنها موجب تخریب بیشتر محیط زیست نشده بلکه، افزایش پوشش گیاهی و تنوع زیستی و تثبیت ماسه های روان را نیز به همراه داشته است.

پروین برادران قهفرخی با بیان اینکه طرح پلیمرهای ارگانیک ارزان قیمت، در سال ۱۳۸۸ ثبت اختراع شد، گفت: این طرح تنها طرح موفق ارگانیک تثبیت کانون های بحرانی بیابانی است که با نوآوری رادیکالی و با استفاده از یک تیم تخصصی با مهارت طراحی شده و در ادامه توسعه یافته است.

وی عنوان کرد: مواد اولیه استفاده شده در این محصول صددرصد بومی و بسیار ارزان قیمت هستند، ضمن اینکه در تولید این محصول از مواد طبیعی استفاده شده و به دلیل کاهش هزینه های حمل و نقل این محصول در بیابان تولید می شود.

برادران با بیان اینکه سایر محصولاتی که ادعا می کنند مشابه این طرح هستند، تنها در مرحله پژوهش و آزمایشگاه قرار دارند و هنوز در بیایان عملیاتی نشده اند، گفت: بیایان محیطی خشن است و سوای انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی باید بدانیم که مثل خودش باشیم و بتوانیم از در دوستی با این محیط وارد شویم تا فعالیت ها اثربخش باشد.

وی افزود: چنانکه مشاهده شده، برخی از پژوهشگران اینگونه طرح ها، سعی کردند از مواد اولیه ای که در مقالات معرفی شده استفاده کنند که به دلیل عدم تسلط بر عرصه بیابان موفق نشده اند.

برادران راجع به ویژگی های این محصول گفت: این مالچ ها بی رنگ و بی بو هستند که در دمای محیط پاشیده می شود و همزمان اقدام به کاشت گیاه می شود. مالچ تولید شده مقاومت زیادی در برابر باد دارد و در برابر بارش تند و نور خورشید نیز از خود مقاومت نشان داده است.

وی ادامه داد: از آنجاکه مواد اولیه این محصول طبیعی است، ترکیبات آلی فرار در آن منتشر نمی شود و در زمان پاشیده شدن به گونه های جانوری منطقه آسیبی نمی زند. ضمن اینکه، بعد از تثبیت نیز به علت افزایش پوشش گیاهی تنوع زیستی منطقه را افزایش می دهد.

برادران در پایان صحبت هایش تاکید کرد: مالچ ارگانیک پلیمرسلولزی نانوسلوفید جایگزین مناسبی برای مالچ های نفتی خواهد بود.

گزارش: هانیه حقیقی