برچسبی که سرطان بدخیم پوست را درمان می کند

درمان‌های متداول تومور بدخیم پوستی موسوم به "ملانوما"(Melanoma)، روش‌هایی مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هستند که به خاطر ذات تهاجمی و قابل بازگشت سلول‌های ملانوما می‌توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند.

شیمی‌درمانی موضعی که با تهاجم کمتری همراه است، معمولا به عنوان یک درمان جایگزین ارائه می‌شود اما به خاطر دردناک بودن سوزن‌ها و حل شدن فوری پلیمرهای مورد استفاده در درمان، کاربرد گسترده‌ای ندارند.

پژوهشگران "دانشگاه پردو"(Purdue University) برای رفع چنین مشکلاتی، یک برچسب پوشیدنی جدید ابداع کرده‌اند که می‌تواند به افراد مبتلا به ملانوما کمک کند تا تجربه بهتری از درمان داشته باشند.

"چی هوان لی"(Chi Hwan Lee)، استادیار مهندسی پزشکی دانشگاه پردو گفت: ما یک برچسب پوشیدنی ابداع کرده‌ایم که سوزن‌های کوچکی را شامل می‌شود و قابلیت دارورسانی به پوست را فراهم می‌کند. این برچسب منحصربفرد، به طور کامل توسط مایعات بدن قابل حل شدن است به طوری که لایه زیرین برچسب طی یک دقیقه پس از ورود سوزن‌ها به پوست حل می‌شود. سوزن‌های سلیکونی داخل بافت‌ها نیز طی چند ماه در بافت‌ها حل می‌شوند.

وی افزود: حل شدن نانوسوزن‌های سیلیکونی، امکان دارورسانی بلندمدت و پایدار را برای درمان سرطان فراهم می‌کند. آنچه پژوهش ما را منحصر به فرد ساخته این است که در آن از نانوسوزن‌های بسیار کوچک و نوک تیز سیلیکونی استفاده شده است که به خاطر داشتن این ویژگی‌ها می‌توانند به سادگی و با کمترین میزان درد و تهاجم در پوست نفوذ کنند.

این سوزن‌های سیلیکونی، روی یک لایه باریک، انعطاف‌پذیر و قابل حل در آب تعبیه شده‌اند. لایه محلول در آب، مانند یک نگهدارنده موقتی عمل می‌کند و طی یک دقیقه حل می‌شود.

لی اضافه کرد: نانوسوزن‌ها می‌توانند داروهای شیمی‌درمانی را به بافت‌های مبتلا به ملانوما برسانند و آنها را هدف قرار دهند. نانوسوزن‌های سیلیکونی، قابل حل شدن و سازگار با محیط زیست هستند و طی چند ماه، به شکل بدون ضرر کاملا جذب بدن می‌شوند.

این پژوهش، در مجله "ACS Nano" به چاپ رسید.