اختلال هورمونی عامل سندرم خجالت از جمع

محققان دانشگاه آپسالا (Uppsala University) در سوئد طی بررسی ها و پژوهش های جدید خود دریافتند ، افرادی که از مشکل خجالت و ترس از حضور خود در اجتماع رنج می برند ، هورمون سروتونین (serotonin) بیش از حد را در بدن خود تولید می کنند در حالی که در گذشته پژوهشگران تصور می کردند این مشکل ناشی از کم ترشح شدن این هومون است .

آندریاس فریک (Andreas Frick) از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در رابطه با یافته های تحقیقات فوق اعلام کرد : " قابل توجه است که سروتونین (serotonin) قادر است اضطراب را افزایش دهد نه اینکه طبق تصورات پیشین ، باعث کاهش آن شود . "

همانگونه که مشخص است بسیاری از افراد در هنگام مواجه شدن با یک جمع ناشناس و یا صحبت کردن برای گروهی از مردم ، احساس اضطراب شدید می کنند . اگر این اضطراب باعث ناتوانی فرد شود به این معناست که این شخص از ترس اجتماعی (social phobia) که یک اختلال روانی محسوب شده ، رنج می برد .

در درمان اختلال ترس اجتماعی (social phobia) معمولا از ترکیبات دارویی SSRI (Selective serotonin reuptake inhibitor) استفاده می شود . این داروها مقدار سروتونین را در مغز تغییر می دهند . بر اساس پژوهش های پیشین اعتقاد بر این بود که افراد دارای ترس اجتماعی ، سرتونین کمی تولید می کنند برای همین روانپزشکان با تجویز داروهای SSRI مقدار سرتونین را در بدن این افراد افزایش می دهند .

محققان سوئدی در بررسی های جدید خود، با استفاده از دوربین PET و یک ردیاب مخصوص به ارزیابی انتقال سیگنال های شیمیایی که توسط سروتونین در مغز ایجاد می شود ، پرداختند . نتایج بررسی ها نشان می دهد که بیماران مبتلا به ترس اجتماعی  (social phobia) به تولید بیش از حد سرتونین در بخشی از مغز که به مرکز ترس به نام آمیگدال (amygdala) مرتبط می شود ، می پردازند .

در حقیقت افزایش تولید سرتونین باعث اضطراب بیشتر بیمار در زمان حضور آنها در موقعیت های اجتماعی می شود . قابل توجه است که اینگونه افراد علاوه بر تولید بیش از حد سرتونین نسبت به افرادی که دچار اختلال ترس اجتماعی نیستند ، سرتونین بیشتری را نیز بازگشت می دهند .

لازم به ذکر است که این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله روان پزشکی JAMA به چاپ رسیده و قابل دسترس است .