روز جهانی هیدورگرافی

  • روز جهانی هیدورگرافی

در سال ٢٠٠٥ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه A/٦٠/٣٠ را در خصوص اقیانوس‌ها و قانون دریاها به تصویب رساند، در این قطعنامه تصویب روز جهانی هیدروگرافی با هدف اشاعه فرهنگ هیدروگرافی در تمامی سطوح و افزایش پوشش اطلاعات هیدروگرافی در سطح جهانی به صورت خاص از سوی سازمان بین‌المللی هیدروگرافی مورد استقبال واقع گردید.در این قطعنامه از تمامی کشورهای عضو خواسته شده است تا با سازمان بین‌المللی هیدروگرافی (IHO) به منظور ارتقای ایمنی دریانوردی علی‌الخصوص در مناطقی که ناوبری بین‌المللی انجام می‌گردد و همچنین بنادر و مناطقی که آسیب‌پذیر بوده و یا حفاظت شده است، همکاری نمایند.

 سازمان بین‌المللی هیدروگرافی(IHO )بر این باور است که هیدروگرافی اساس توانمندی تمامی فعالیتهای بشر در سطح، زیر سطح و یا بستر دریا است. از این رو هیدروگرافی یک عامل غیر قابل انکار در پایش و نظارت، مدیریت و حاکمیت شایسته و مناسب دریاها و آبراهه ها است.سازمان بین‌المللی هیدروگرافی هر ساله در روز 31خرداد ماه مصادف با ٢١ ژوئن، روز جهانی هیدروگرافی را جشن می گیرد.

  • روز بین المللی یوگا

به پیشنهاد نارندرا مودی Narendra Modi؛ نخست‌وزیر هند و تأیید سازمان ملل متحد، روز 31 خرداد هرسال برابر با (21 ژوئن) روز جهانی یوگا اعلام شد و برای اولین بار روز بین‌المللی یوگا در بسیاری از کشورهای جهان از‌جمله هندوستان، فرانسه، آمریکا، چین، ژاپن، کره جنوبی، تایلند و … برگزار شد.

  • راه اندازی نخستین سرویس تلفن تجاری

الکساندر گراهام بل، در تاریخ 21 ژوئن 1877 میلادی (31 خرداد)، نخستین سرویس تلفن تجاری جهان را در کانادا راه اندازی کرد.بل در ژانویه 1877 این طرح را ثبت اختراع کرد و نخستین خط تلفن در آوریل 1877 بین یک مغازه الکتریکی و خانه بل برقرار شد.این سرویس تلفن تجاری کاملا مشابه طرحی که ثبت اختراع شده بود، ساخته شد؛ تنها تفاوت در ظاهر دستگاه بود که به جای شکل گرد، به صورت یک جعبه مستطیلی ساخته شد.  این تلفن شامل یک فرستنده / گیرنده در یک جعبه چوبی بود که فرد از طریق یک حفره کوچک با مخاطب صحبت کرده و صدای طرف مقابل را نیز از طریق همین حفره می شنید. دو یا چند جعبه تلفن به صورت سری در یک خط به هم متصل می شدند.

  • درگذشت یوهانس اشتارک

یوهانس اشتارک متولد15 آوریل 1874 بود . وی فیزیکدان آلمانی و برنده جایزه نوبل فیزیک 1919 برای کشف اثر دوپلر و اثر اشتارک است که در  21 ژوئن 1957 درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا