تولد خواجوي كرماني

  • تولد خواجوي كرماني

ابوالعطاء كمال‏الدين محمود بن علي بن محمود، معروف به خواجوي كرماني در سال 679 ق در شهر كرمان به دنيا آمد. او در جواني در كرمان و فارس تحصيل كرد و از آن پس به مسافرت پرداخت. خواجو در اثناي مسافرت، با عده‏اي از مشايخ، سلاطين و وزرا ملاقات كرد و در پايان عمر، چندي نيز با حافظ شيرازي، شاعر بزرگِ غزل سراي قرن هشتم معاشرت داشت.

ديوان قصيده ‏ها، غزل‏ها و رباعي ‏ها، مثنوي‏هاي هماي و همايون، گل و نوروز، كمال نامه، گوهر نامه و… از آثار خواجوي كرماني است. در غالبِ اين مثنوي‏ها، خواجو از نظامي پيروي كرده است. خواجو در غزل‏هاي خود، شيوه‏ي سعدي را اساس قرار داده و آن را با افكار عرفاني در آميخته است. روش ايجاد شده توسط خواجوي كرماني به همت حافظ شيرازي كامل شده است. اين اديب نامدار ايراني سرانجام در 753 ق در 74 سالگي درگذشت.

  • کشف ويتامين

كازيمير فونك بيوشيمي‏دان لهستاني در سال 1884م به دنيا آمد و تحصيلات خود را در آلمان، انگلستان و فرانسه ادامه داد و به عنوان بيوشيميست به كار مشغول گرديد و به مطالعه و تحقيق پرداخت. دكتر زيمير فونك بعد از يك سلسله تحقيقات در 20 ژوئن 1912 متوجه شد كه در مواد غذايي مصرفي انسان، موادي وجود دارد كه براي سلامتي و ادامه حيات ضروري است. او اين مواد را ويتامين ناميد. ويتامين‏ها در حقيقت موادي هستند كه مغذّي نيستند بلكه براي رشد، ترميم و توليد مثل طبيعي، ضروري‏اند.

  • وقوع زمین لرزه 7.4 ریشتری رودبار- منجیل

زمین‌لرزه رودبار _منجیل ، طارم در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد به وقت ایران در پنجشنبه ۳۱ خردادماه ۱۳۶۹  در نزدیکی شهر رودبار و روستاهای تابعه در استان گیلان و شمال غرب استان زنجان در ناحیه طارم علیا بروز نمود و تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری از مرکز زمین‌لرزه موجب خسارات جانی و مالی فراوان گردید. ارتعاشات حاصل از امواج لرزه‌ای در استان‌های زنجان و گیلان و در بخش‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی، تهران، مرکزی، مازندران، سمنان، همدان و کردستان به مدت حدود ۶۰ ثانیه احساس گردید و موجب وحشت عمومی شد، لیکن خسارات جانی و مالی به همراه نداشت. این زمین‌لرزه در یک منطقه پرتراکم از نظر جمعیت اتفاق افتاد، به‌طوری‌که علاوه بر روستاهای موجود در منطقه چندین شهر مهم کشور نیز تحت تأثیر آن قرار گرفتند.

کانون زلزله در عمق ۱۹ کیلومتری زمین اعلام شد هرچند که به دلیل نبود تجهیزات کافی در آن زمان امکان خطا در تخمین عمق زمین لرزه وجود داشته همانطور که در اعلام کانون زمین لرزه مرتکب خطا شده و کانون آن را رشت و دیلمان اعلام کردند. در این زمین لرزه علاوه بر حدود ۳۷٬۰۰۰ نفر که جان خود را از دست دادند، بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تخریب شده و خسارات عمده‌ای به تأسیسات و اماکن عمومی در استانهای گیلان و زنجان که متأثر از این زمین‌لرزه بودند، وارد آمد و حدود ۵۰۰٬۰۰۰ تن نیز بی‌خانمان شدند.

  • تولد فردریک گولاند هاپکینز

فردریک گولاند هاپکینز متولد 20ژوئن 1861 بود . وی بیوشیمیست انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1929 برای کشف ویتامین است. و ی 16 مه 1947درگذشت.

  • درگذشت کورت ادلر

کورت ادلر متولد 10ژوئیه 1902 بود . وی شیمیدان آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی 1950 برای توسعه واکنش دیلز – ادلر است که در  20 ژوئن 1958درگذشت.

  • درگذشت جک کلر کیلبی

جک کلر کیلبی متولد 8نوامبر 1923 بود وی مهندس آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیک 2000 برای ساخت مدارهای مجتمعاست که در 20 ژوئن 2005 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا