بازیافت آسفالت از صرفه اقتصادی برخوردار است

یکی از موادی که استفاده مجدد از آن از صرفه اقتصادی برخوردار است، آسفالت است. در روش بازیافت آسفالت یکی از لایه های روسازی که می توان درآن مصالح بازیافتی آسفالتی را استفاده کرد، لایه اساس است.

پژوهش ها حاکی از آن است که مزایای اصلی استفاده مجدد ازاین مصالح درلایه اساس این است که علاوه برحفظ منابع طبیعی، باعث افزایش توان باربری روسازی نیز می شود که درنتیجه آن می توان ضخامت لایه های روسازی را کاهش داد.

به گزارش سیناپرس، این مزایا درکنار هزینه ساخت پایین این روش برای احداث راه ها درمقایسه با مصالح جدید، نیازمند انجام تحقیق و بررسی بیشتر روی این نوع روسازی ها و تاثیر آن برپارامترهای طراحی روسازی و مقادیر مجاز استفاده ازآن درلایه اساس است.

با توجه به اهمیت این موضوع و از آنجاکه، اخیرا بازیافت آسفالت به صورت مبحث جدیدی در تعمیر و نگهداری راه های ایران مورد توجه قرار گرفته است . پژوهشی با عنوان «ارزیابی عملکرد آسفالت های بازیافتی ایران» توسط محسن زاهدی و با راهنمایی دکتر محمود صفارزاده  پاریزی از دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تربیت مدرس تهیه شده است.

در این پژوهش، عملکرد آسفالت های بازیافتی مورد ارزیابی قرار گرفته شده است. که شواهد حاکی از آن است که خصوصیات اندازه  گیری شده شامل درجه نفوذ، ویسکوزیته و نقطه نرمی قیر نقش بسزایی در عملکرد آسفالت های استفاده شده در سطح شهر دارد.

نتایج حاصل از آزمون های آماری بیانگر تفاوت بین خصوصیات قیر آسفالت گروه های سه گانه مورد آزمایش در این پژوهش است . به این معناکه آسفالت فرسوده پروژه مورد نظر نیاز به بازیابی داشته و بازیافت آسفالت توانسته خصوصیات آسفالت فرسوده را بهبود بخشد، اما بهبود خصوصیات قیر آسفالت فرسوده در حد گروه کنترل نبوده است . محاسبات حساسیت حرارتی قیرها نشان می دهد که حساسیت حرارتی قیر آسفالت بازیافتی نسبت به گروه کنترل بهبود چشمگیری پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش، بازیافت آسفالت گرم عملیاتی را شامل می شود که طی آن آسفالت برداشت شده از روسازی موجود با مصالح غیر آسفالتی یا بدون آنها به شرح ضخامت تعیین شده د ر نقشه های اجرایی و مطابق دستورات دستگاه نظارت، بعد از شکستن و خرد شدن و دانه بندی و اختلاط با مواد قیری و با ترکیبات جوان کننده با مصالح سنگی جدید، آسفالت گرم جدید یا بدون آنها، در یک کارخانه مرکزی آسفالت یا در محل انجام پروژه به طریق گرم و مطابق مشخصات آسفالت گرم و بتن آسفالتی تولید و در سطح راه پخش و کوبیده می شود.

بررسی ها حکایت از این موضوع دارد که در صورت استاندار بودن تمامی مصالح مصرفی در این فرآیند بازیافت این ماده مورد نیاز کاربردی بوده و صرفه اقتصادی قابل توجهی به در پی دارد.

تالیف: نداجوادهراتی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا