حفاظت از ایده ها امری مهم و ضروری است

دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی  ضمن ابراز خرسندی از همکاری با وزارت دادگستری در حوزه مالکیت فکری گفت:  چنین همکاری هایی می‌تواند آغازی مهم در حوزه صنایع فرهنگی باشد.

وی با اشاره به اهمیت ایده در حوزه صنایع فرهنگی خاطرنشان کرد: ایده‌ها هستند که محوریت صنایع فرهنگی را تشکیل می دهند بنابراین حفاظت از این ایده ها برای موسسات، شرکت های حقیقی و حقوقی مهم و ضروری است.

حقوق انحصاری محصول ارزش مادی و معنوی دارد

در ادامه این جلسه ،دکتر محمود حکمت نیا، معاون حقوق مالکیت فکری وزارت دادگستری افزود: موضوع مالکیت فکری عامل حداکثری ساختن منافع اقتصادی است.

وی ضمن اشاره به اهمیت مالکیت فکری در کالاهای فیزیکی، جنبه غیر مادی آن را بیش از پیش مهم دانست و اظهار کرد: در وهله اول آنچه در مالکیت فکری مورد حمایت قرار می گیرد ، محصول فیزیکی است که نماد اصلی محسوب می‌شود. پس از آن حقوقی است که برای مالک ایجاد می‌کند بنابراین حقوق انحصاری محصول ارزش مادی و معنوی دارد.
حکمت نیا، حداکثر سازی منفعت مالی در کسب و کار را ازدیگر ظرفیت های مالکیت فکری دانست وگفت: در حقیقت مالکیت فکری ابزاری برای قبضه نمودن انحصاری بازارها است.

 

صنایع فرهنگی سهم بالایی در رشد اقتصادی جوامع دردنیا دارند

دکتر حمیدرضا شش‌ جوانی، متخصص حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر نیز ضمن اشاره به آمار رشد اقتصادی صنایع فرهنگی در جهان، خاطرنشان کرد: صنایع فرهنگی سهم بالایی در رشد اقتصادی جوامع در دنیا دارند که در دو بخش اشتغال و تولید ناخالص داخلی قابل بررسی است.

این پژوهشگر حوزه صنایع فرهنگی در ادامه افزود: میزان اشتغال در فرهنگ با میزان تجارت کالاهای فرهنگی و توسعه یافتگی فرهنگی نیز مرتبط است.

وی عنوان کرد: اکنون به دلیل اینکه داده های آماری بخش فرهنگ در داخل هنوز به شکل منسجم تولید نشده است ، نمی توانیم دریابیم که ما نیز هم راستا با جهان رشد ۳ درصدی در این بخش را کسب کرده ایم یاخیر؟

شش جوانی، کشور چین را از جمله کشورهای قدرتمند در صنایع فرهنگی دانست و گفت: چین در آینده نزدیک به قدرت برتر در جهان تبدیل می شود. اکنون این هراس در سایر کشورهای جهان مشهود است.

در پایان نیز مدیران شرکت های مستقر در پارک ملی علوم و فناوری هایی نرم و صنایع فرهنگی سوالات خود را مطرح کردند.
گفتنی است، در این جلسه «دکتر محمد حسین عرفان منش، مدیر مرکز ملی آموزش حقوق مالیت فکری وزارت دادگستری»، «سید مجتبی قرشی، کارشناس حقوق مالکیت صنعتی وزارت دادگستری»، «مجید اسلامی، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و هماهنگی و حمایت از حقوق مالکیت ادبی و هنری و نمودهای فرهنگ عامه وزارت دادگستری»، «دکتر مهدیه شهرابی فراهانی، مدیر دفتر مالکیت فکری پارک ملی علوم و فناوری هایی نرم وصنایع فرهنگی» نیز حضور داشتند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا