کرونا و نگرانی ها برای سلامت مردان

شانس پسر شدن از ابتدای دوره جنینی در زمان لقاح و تشکیل سلول  ۲۰ درصد بیشتر از دختر شدن است. میزان سقط در جنین پسر بیشتر است اما با این حال تعداد پسرهایی که به دنیا می آیند کمتر از یک درصد از دختران بیشتر هستند.

 ۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه مطابق با ۱۵ تا ۲۱ ژوئن هفته جهانی سلامت مردان نامگذاری شده که فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی آنان نسبت به بیماری ها است.

در تمام دوران زنگی احتمال مرگ برای مردها بیشتر از زنان است. در دوره کودکی تا جوانی حوادث و سوانح در مردان بیشتر بوده و در بالغ ها بیماری هایی مانند قلبی عروقی در مردان بیشتر از زنان است لذا تعداد سالمندان زن بیشتر از مرد است.

این مقدمه نشان دهنده اهمیت سلامت مردان است. این اهمیت وقتی دوچندان می شود که الگوی مراجعه مردان برای مراقبت سلامت ملاحظه شود. طبق مطالعات انجام شده مردها دیرتر برای دریافت خدمت مراجعه کرده و به همین علت بیماری آنها در مراحل پیشرفته تر بوده و عوارض و مرگ و میر را بالا می برد.

در بیماری کرونا نیز طبق آمار اولیه درگیری مردان و مرگ و میر در آنها بیشتر بوده است. علل مختلفی برای آن می توان تصور کرد:

۱. حضور مردان در خارج از خانه بیشتر از زنان است و آنها بیشتر در معرض ابتلا هستند. به خصوص با توجه به محدودیت های دولت در حمایت از اقشار آسیب پذیر به خصوص افرادی که مشاغل روزمزد دارند به شدت تحت فشار قرار گرفتند و برای امرار معاش خود را به خطر انداخته و فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت های تردد را معمولا رعایت نکردند.

۲. شاید برای بسیاری مردان سخت باشد که قبول کنند ویروسی غیر قابل مشاهده آنها را از پا در آورد. نشان دادن ضعف با استفاده از ماسک و دستکش یا شست و شوی مرتب دست ها برای بعضی سخت است. آموزه های فرهنگی از گذشته به مردان آموخته است که مرد نباید گریه کند، مرد باید قوی باشد، مرد نباید درد را به روی خود بیاورد و… و. پس مرد نباید جلوی کرونا هم کوتاه بیاید!

لازم است امروزه این نگرش ها عوض شود. لازم است مردان به سلامت خود اهمیت دهند. مرد سالم در کنار زن سالم خانواده ای سالم با فرزندان سلامت پرورش می دهند.

عدم رعایت موارد بهداشتی در کرونا ممکن است باعث ابتلای وی شده و خانواده وی را به خطر بیندازد. اهمیت موضوع در آن است که یک سوم مبتلایان ناقلان بدون علامت هستند یعنی خود هیچ علامتی ندارند اما ویروس را انتقال می دهند. این افراد منشا گسترش بیماری در خانواده و جامعه هستند.

پس مواردی که لازم است مردان بیشتر رعایت کنند شامل، شستشوی مرتب دست ها، استفاده از ماسک در مکان های عمومی و به خصوص مکان های شلوغ، محدود کردن ترددهای غیر ضروری داخل شهری و بین شهری، استفاده نکردن از قلیان و دخانیات و سایر موارد مندرج در پروتکل های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت است.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا