میلیون‌ها انسان چشم‌ به راه خون سالم برای ادامه زندگی

سازمان جهانی بهداشت در روز جهانی اهدای خون، از اهداکنندگان خون خواسته است که به این عمل انسان دوستانه به طور منظم ادامه دهند تا جان میلیون‌ها نفر در سراسر جهان نجات پیدا کند. شعار روز جهانی اهدای خون در سال ۲۰۲۰، " خون سالم جان انسان‌ها را نجات می‌دهد" انتخاب شده است.
مدیر کل سازمان جهانی بهداشت تنها راه تضمین عرضه خون و فرآورده‌های خونی سالم و کافی را اهداکنندگانی دانسته که به طور منظم و بدون دریافت پول، خون اهدا می‌کنند.

حقایقی در مورد اهدای خون از سازمان جهانی بهداشت

– از میان ۱۱۸.۵ میلیون اهدای خون در سراسر جهان، ۴۰ درصد به کشورهای ثروتمند تعلق دارد، در حالی که این کشورها فقط ۱۶ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.
– در کشورهای کم درآمد، بیش از ۵۴ درصد خون، به کودکان کمتر از پنج سال تزریق می‌شود. در کشورهای ثروتمند، بیماران و افراد بالای ۶۰ سال، عمده مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های آن را تشکیل می‌دهند که آماری نزدیک به ۷۵ درصد است.
– میزان اهدای خون در کشورهای ثروتمند، ۳۱.۵ در هزار نفر، در کشورهای متوسط ۱۵.۹، در کشورهای پایین‌تر از سطح متوسط ۶.۸ و  در کشورهای فقیر ۵ در هزار نفر است.
تعداد اهداکنندگان داوطلبانه بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ میلادی ۷.۸ میلیون نفر افزایش یافته است و در مجموع ۷۹ کشور بیش از ۹۰ درصد خون جهان را تامین می‌کنند.

پیام‌های سازمان جهانی بهداشت به مناسبت روز جهانی اهدای خون:

–    تمام نقاط جهان نیازمند خون ایمن و سالم برای همه افرادی است که به آن نیاز دارند.
–    در هر ثانیه، فردی در یک جای دنیا به خون نیاز دارد.
–    اهدای خون و فراورده‌های آن در سال جان میلیون‌ها انسان را نجات می‌دهد.
–    سلامتی حق همه افراد است؛ همه باید در همه جای دنیا به خون سالم و ایمن دسترسی داشته باشند.
–    اهدای خون منظم در سراسر جهان، خون سالم و با کیفیت را در اختیار افرادی که به آن نیاز دارند، قرار می‌دهد.

خون و فرآورده‌های آن برای سلامتی این افراد ضروری است:

زنانی که هنگام بارداری دچار خونریزی می‌شوند.
کودکان مبتلا به کم‌خونی شدید بر اثر مالاریا و سوءتغذیه
بیمارن مبتلا به بیماری‌های خونی و اختلالات سیستم ایمنی
افراد آسیب‌دیده هنگام بلایای طبیعی
بیماران تحت پیوند مغز استخوان
بیماران تحت جراحی
چهاردهم ژوئن معادل بیست و پنجم خرداد ماه، روز جهانی اهدای خون نامیده شده است. انتقال خون و محصولات خونی یک پشتیبان ضروری برای روش‌های پیچیده پزشکی و جراحی است. خونریزی شدید در دوران بارداری، زایمان و پس از زایمان، مهمترین علت مرگ مادران است. از میان ۲۸۹ هزار مرگ گزارش شده به دلیل زایمان در سال  ۲۰۱۳ میلادی، ۲۷ درصد به دلیل خونریزی شدید بوده است.
نیاز به خون و فرآورده های خونی هر سال افزایش پیدا می‌کند و به ویژه در کشورهای کم درآمد، همواره تقاضا بیشتر از عرضه است.
در سال ۲۰۱۲ میلادی حدود ۱۰۸ میلیون اهدای خون در سراسر جهان صورت گرفت. تقریبا نیمی از این مقدار، از کشورهای پردرآمد جمع آوری شده بود.
بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهانی، برای تامین خون مورد نیاز یک کشور، به حداقل ۱۰ اهداکننده از هر هزار نفر نیاز است؛ با این وجود ۷۵ کشور گزارش داده‌اند که میزان اهداکنندگان در کشورشان کمتر از این میزان است.

منبع: سازمان جهانی بهداشت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا