پیش‌بینی سریع کیفیت کبدهای پیوندی با ابزار جدید دانشمند ایرانی

 این دستاورد دانشمندان که به سرپرستی علی زرین‌پر، استادیار بخش جراحی و پیوند دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به ثمر نشسته است، همچنین می‌تواند شیوه ارزیابی کبدهای پیوندی را متحول کرده و موجب صرفه‌جویی در عمل‌های پیوند کبد شود.

محققان، عملکرد کبد متعلق به 53 اهداکننده بالقوه کبد را برای آزمایش ابزار ابداعی بررسی کردند. در این میان، 11 کبد به دلیل کیفیت پایین حذف و 42 کبد دیگر به بدن بیماران پیوند زده شدند. دانشمندان بعدها عملکرد این کبدها را برای مقایسه نتایج بدست‌آمده از این ابزار آزمایش کردند.

زرین‌پر در این باره گفت: این ابزار بهترین پیش‌بینی‌کننده بقای اندام کبد در بیماران کبدی است و معیاری کمی درباره میزان کیفیت یک کبد اهدایی بدون نیاز به بررسی بصری آن ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: ابزار جدید همچنین معیاری برای این موضوع ارائه می‌دهد که آیا کبدی خاص را به بدن گیرنده پیوند بزنیم یا خیر.

به گفته این دانشمند، گرچه آزمایش‌های کاربردی دقیق و قابل‌اعتمادی برای ارزیابی دیگر اندام‌های اهدایی بدن وجود دارند، اما برای کبد چنین امکاناتی در دست نیست.

ابزار ابداعی درست مانند اکسیژن‌سنج که میزان اکسیژن موجود در خون را اندازه‌گیری می‌کند، به انگشت متصل می‌شود.

به گزارش ایسنا،در این حالت، ابزار، میزان پاکسازی‌شدن نوعی رنگ تزریق‌شده به جریان خون اهداکننده توسط کبد را اندازه‌گیری می‌کند. این شیوه سریع و غیرتهاجمی با موفقیت پیش‌بینی کرد که چه کبدهایی در بیماران پیوندی عملکرد مناسبی خواهند داشت.

جزئیات این تحقیق در Journal of Surgical Research ارائه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا