فرمانده پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا یک زن شد

"کتی لودرز" (Kathy Lueders) نخستین بانویی است که توسط ناسا به عنوان فرمانده برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار این سازمان انتخاب شده است. ناسا روز گذشته اعلام کرد یکی از مقامات ناسا به نام"کتی لودرز" که ماه گذشته نخستین پرواز سرنشین دار بخش خصوصی به فضا را مدیریت کرد، اکنون به عنوان نخستین زنی که ریاست برنامه پروازهای فضایی سرنشین دار ناسا را برعهده دارد، انتخاب شده است و در حال هدایت ماموریت‌ها است تا بتواند در سال ۲۰۲۴ فضانوردان را به ماه بفرستد.

"جیم برایدنستاین"(Jim Bridenstine) رئیس ناسا در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: کتی لودرز به عنوان فرمانده بخش ماموریت سرنشین دار اکتشافی و عملیاتی ناسا انتخاب شده است. کتی تاکنون با موفقیت بخش‌های"برنامه‌های تجاری حمل محموله" و "برنامه‌های تجاری سرنشین‌دار" را مدیریت کرده است و اکنون که ما در حال آماده شدن برای ارسال فضانوردان به ماه تا سال ۲۰۲۴ هستیم، وی شخص مناسبی برای رهبری بخش ماموریت اکتشاف و عملیات انسانی ناسا است.

لودرز در سال ۱۹۹۲ به ناسا ملحق شد و ۳۰ ماه مه سال جاری شاهد پرتاب کپسول سرنشین دار "دراگون" متعلق به شرکت "اسپیس ایکس" به سمت "ایستگاه فضایی بین‌المللی" بود. در آن روز ناسا بالاخره موفق شد برای اولین بار پس از سال ۲۰۱۱ میلادی، دو تن از فضانوردان خود را از خاک آمریکا به ایستگاه فضایی بین‌المللی اعزام کند.

لودرز سالها مسئولیت برنامه آزمایش جامع کپسول‌های فضایی را که توسط شرکت‌هایی چون اسپیس ایکس، بوئینگ و سایر شرکت‌های همکار ناسا ساخته می‌شود تا فضانوردان را به فضا بفرستند، بر عهده داشت.

لودرز ماه گذشته پیش از پرتاب کپسول سرنشین دار "دراگون" متعلق به شرکت "اسپیس ایکس" طی یک جلسه گفت: هرگز  نتیجه همکاری تیم سازمان ناسا و شرکت اسپیس ایکس را دست کم نگیرید. آنها تاکنون کارهای خارق العاده‌ای را با کمک یکدیگر انجام داده‌اند.

برنامه توسعه برنامه‌های پرواز تجاری فضایی ناسا یک دهه پیش تحت مدیریت دولت "باراک اوباما"(رئیس جمهور وقت آمریکا)، آغاز شد و این یک تغییر چشمگیر برای آژانس فضایی آمریکا بود.

برنامه ناسا که اکنون توسط دولت رئیس جمهور "دونالد ترامپ" تعیین شده این است که ناسا بتواند با استفاده از موشک "سیستم پرواز فضایی"(SLS) و کپسول "اوریون"، دو فضانورد که یکی از آنها نخستین زنی است که به ماه گام می‌گذارد را در سال ۲۰۲۴ به ماه بفرستند. اما فعلا این برنامه از برنامه‌ریزی‌های از پیش‌ تعیین شده عقب مانده است و ناسا فعلا تصمیم نهایی را در مورد اینکه کدام شرکت این ماه‌نشین را خواهد ساخت، اتخاذ نکرده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا