جورج فلوید قربانی ریشه‌های نژادپرستی در تاریخ غرب

حجت الاسلام و المسلیمن محمدحسین مختاری در یادداشتی که امروز شنبه دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر کرده است، افزود: بحران نژادپرستی در غرب منبعث از ریشه‌های تلخ تاریخی در قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی است که تاکنون به روش‌های مختلف استمرار داشته است.

وی افزود: اعتراضات اخیر مردم آمریکا و دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای غربی علیه سیاست‌های نژاد پرستانه غرب علیه سیاه پوستان به خوبی مبین بیداری انسانی جوامع غربی و ارتقای شعور عمومی مردم در مقابله با نژاد پرستی است. همچنین پائین کشیده شدن مجسمه ادوارد کلستون تاجر انگلیسی و برده دار آفریقا در قرن ۱۷ میلادی موید این مدعاست.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علیه قم به ضرورت واکاوی خاستگاه فکری نژاد پرستی در غرب برای باز شدن گره کور نژاد پرستی مدرن آمریکا تاکید کرد و افزود: کلیسا در قرون وسطی در سایه حمایت‌های بی‌دریغ پادشاهان و بهره‌گیری فراگیر از شریعت در راستای کسب قدرت و ثروت بود، این قدرت و ثروت سبب شده بود تا کلیسا به نوعی بر کل اروپا سیطره پیدا کند تا در این میان با اشتباهات نابخشودنی پاپ‌ها توأم شود.

مختاری با بیان اینکه روی آوردن به مقام و ثروت، فساد اخلاقی شدید روحانیون مسیحی و خودبرتربینی و تحقیر مردم از جمله مهمترین عواملی است که دین‌گریزی و دین‌زدگی مسیحیان را رقم زد، تصریح کرد: ارائه تفکر جهان گشایی در آئین مسیحیت، جنگ های صلیبی را پدید آورد که مهمترین و اثرگزارترین آن، تصرف ۸۳ ساله بیت المقدس به دست مسیحیان بود؛ چرا که کلیسا برای مسیحی سازی جهان در گام نخست به زعم خود در پی مسیحی سازی بیت المقدس به عنوان محل تولد و زندگی حضرت عیسی(علیه السلام) محسوب می‌شد.

رییس پژوهشکده بین المللی عروه الوثقی ادامه داد:‌ از دیگر طرح های کلیسا برای مسیحی سازی جهان باید به طرح جهانگردی و بازشناسی جهان و کشف سرزمین های جدید و تصرف و استعمار ممالک اشاره کرد. در این بین کریستف کلمب از سوی کلیسا به این امر گماشته شد که کشف قاره آمریکا ارمغانی جز نسل کشی بومیان آن منطقه به ویژه امحای سرخپوستان آمریکایی به همراه نداشت.

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی  با بیان اینکه سفیران ناخلف کلیسا در مواجهه با انسان های بومی آمریکا که بعضا برهنه و نیمه برهنه بودند به دلیل مسیحی نبودن، آنها را حیوان محسوب می‌کردند، افزود: کلمب در خاطراتش در توصیف بومیان آمریکا می گوید:  نوکران خوبی هستند…تنها پنج نفر کافی بود که آنها را مطیع خود کنیم تا هرچه می خواستیم انجام دهند. تأمل در این جملات به خوبی از  فرومایگی و خوی استثمارگری کلمب و همراهانش حکایت دارد.

مختاری ادامه داد: به گواهی تاریخ، مسیحیت با بیرحمی‌های متعدد و نسل کشی های گسترده که در قالب جهان گشایی از خود به جای گذاشت؛ در نهایت به انسان شناسی مسیحی ملتزم شد که اروپایی و مسیحی بودن شرط اصلی انسانیت انسان است و هر فردی که غیر از این بود انسانیتش خدشه دار می‌شد. البته برخی متفکرین قرون ۱۷ و ۱۸ هم چون ژان ژاک روسو و جان لاک سیاهان را نیز در زمره انسان‌ها تعریف کردند. اما به تعبیر روسو «وحشی نجیب».

وی خاطرنشان کرد: در نتیجه بحران معرفتی عظیم در انسان‌شناسی مسیحیت اتفاق افتاد. زیرا که رنگ پوست و نژادپرستی، اصل بدیهی انسان شناسی مسیحیت را در بر می گرفت؛ لذا حتی تصاویری که از حضرت عیسی(ع) در کلیساها ترسیم شد آن حضرت را بر خلاف شواهد متقن تاریخی، سفید پوست، بلند قد، چشم آبی و با موهایی طلایی به تصویر کشید که این رویکرد از نژاد پرستی مدرن غرب حکایت دارد.

به گزارش ایرنا، بدنبال کشته شدن فلوید بدست درک شاوین افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس که ۲۶ ماه مه (۶ خردادماه) رخ داد، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده است.

فلوید در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد «زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم» به قتل رسید. در پی مرگ وی، موجی از اعتراض‌های گسترده این کشور و سراسر جهان را فراگرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا