بیماران دیابتی و تیروئیدی مراقب تهدید کرونا باشند

اشرف امین‌الرعایا افزود: افراد بیمار به ویژه بیماری های غدد در صورت ارتباط با افراد مشکوک به کرونا و یا قرار گرفتن در محیط‌های آلوده بیشتر از سایرین در معرض ابتلا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: احتمال ابتلای بیمار دیابتی به کرونا با یک فرد سالم، برابری می‌کند، اما اگر فردی که دیابت دارد به کرونا مبتلا شود در صورت اینکه قند وی مناسب نباشد ممکن است بیماری کووید- ۱۹ برایش پر عارضه‌تر باشد.

این پزشک، مهمترین نکته در بیماری‌های مزمن و از جمله دیابت را کنترل بیماری و مصرف قرص‌ های قند و چربی و یا انسولین ذکر کرد و گفت: وقتی قند خون بالا باشد و کنترل صورت نگیرد سیستم ایمنی بدن در محیط قندی به شدت تضعیف می‌شود.

امین‌الرعایا با اشاره به بیماران مبتلا به مشکلات تیروئیدی و وضعیت آنها در شرایط شیوع کرونا، گفت: اگر تیروئید کم کار و پرکار تحت کنترل نباشد می‌تواند روی همه بیماری‌ها اثرگذار باشد و اگر بیماری کنترل و فرد داروهای خود را به موقع مصرف کند جای نگرانی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه استرس و اضطراب ناشی از ابتلا به کرونا برای بیماران تیروئیدی و دیابتی بسیار مضر است گفت: استرس سسیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و به جای آن بهتر است که همچنان موارد بهداشتی و ایمنی را رعایت کنید.

فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم در اصفهان تاکید کرد: این بیماران نباید به هیچ وجه داروهای گیاهی و مکمل را بدون تجویز پزشک مصرف کنند.

وی توصیه کرد که مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه در برنامه روزانه تغذیه بیماران دیابتی و تیروئیدی قرار داده شود.

امین الرعایا توصیه کرد به هیچ وجه با این تفکر که ویروس ضعیف است به سر نبرید و از حضور در اجتماع و آیین مختلف خودداری کنید.

یک سوم افراد بالای ۳۰ سال یا دچار دیابت هستند و یا در معرض دیابت قرار دارند.جمعیت بالای ۳۰ سال در استان  اصفهان۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر است که قریب یک میلیون و ۳۶۰ هزار نفر غربالگری شده‌اند و که در مجموع نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا یا در معرض دیابت هستند.
میزان قند خون کمتر از ۹۹ حالت نرمال، بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ افراد در معرض دیابت و بیش از ۱۲۶ مبتلا به دیابت شناخته می‌شود.

 اصفهان یکی از استان های شاخص در کم کاری تیروئید در کشور است. یکی از دلایل اصلی کم‌کاری تیروئید در جهان کمبود مصرف ید است که خوشبختانه از ۳۰ سال قبل با تولید و توزیع نمک یددار برطرف شد و توصیه می‌شود که والدین در سراسر کشور مراقبت و نظارت دائم داشته باشند که با مصرف نمک یددار توسط همه افراد خانواده از بروز اختلالات مربوط به کمبود ید و به ویژه کم کاری تیروئید جلوگیری شود. این اختلالات موجب کمبود رشد ذهنی و جسمی کودکان و نوجوانان شده و در گذشته با کاهش ضریب هوشی و یادگیری و اختلالات ذهنی شدیدی همراه بوده که  با مصرف نمک یددار مرتفع شده است.

آمارهای وزارت بهداشت نشانگر ابتلای ۱۷۷ هزار و ۹۳۸ نفر به ویروس کرونا تا بیست و یکم خرداد ۹۹ است که در همین مدت هشت هزارو ۵۰۶ نفر در ایران به دلیل کرونا فوت کرده‌اند.

منبع: ایرنا

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا