تأثیر برگزیت بر آینده صنعت خودروسازی

بحث خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به اختصار برگزیت خوانده می‌شود، بیش از 5 سال یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در رسانه‌ها و محافل سیاسی و اقتصادی بود تا اینکه شیوع ویروس کرونا موجب شد توجهات بین المللی از این موضوع، معطوف تهدید جدیدی شود که کل جهان را با مخاطره رو به رو کرده است.

به هر حال موضع انگلستان همچنان به قوت خود باقی مانده و این موضوع قطعاً تبعات و تأثیرات خاص خود را در حوزه‌های مختلف جهان سیاست، اقتصاد و صنعت خواهد گذاشت.

علاوه بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شرایطی که همه‌گیری کرونا به وجود آورده است، می‌تواند وضعیت مالی برخی از خودروسازان را بدتر کرده و پیشرفت‌هایی را که انتظار می‌رفت، خنثی کند. احتمال دارد بسیاری از شرکت‌های خودروساز اروپایی در اواخر سال 2020 با مشکلاتی رو به رو شوند.

 

در این میان صنعت خودروسازی یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع بریتانیا به شمار می‌رود که به باور متخصصان هر چیزی جز توافق نامه تجارت آزاد بین انگلیس و اتحادیه اروپا می‌تواند عواقب فاجعه آمیزی برای این صنعت در پی داشته باشد. در صورت عدم توافق انگلیس و اتحادیه اروپا از سال 2021، خودروهایی که از خارج وارد بریتانیا می‌شوند، تحت تعرفه واردات 10٪ قرار خواهند گرفت.

این مساله می‌تواند امکان رقابت خودروسازان بریتانیایی با سایر رقیبان اروپایی خود را از بین ببرد. بر اساس آمارهای رسمی، حدود 81٪ از کل خودروهای ساخته شده در انگلیس طی سال گذشته صادر شدند که مقصد بیش از 55 درصد از این خودروها، کشورهای اتحادیه اروپا بودند. به بیان ساده تر، تنها طی سال گذشته حدود 576 هزار خودروی انگلیسی در بازارهای مختلف اروپایی به فروش رفتند که عدم توافق تجارت آزاد می‌تواند این خودروسازها را با مشکلات زیادی رو به رو کند.

فیلیپه مونوز (Felipe Muñoz)، تحلیلگر مسائل جهانی جاتو دینامیکز (Jato Dynamics) که به طور خاص به موضوع خودرو و صنایع مرتبط با آن می‌پردازد، نظری متفاوت با بسیاری از کارشناسان اقتصادی داشته و می‌گوید: خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نمی‌تواند تأثیرات زیادی روی صنعت خودروسازی بریتانیا داشته باشد، زیرا بسیاری از تبعات اقتصادی برگزیت، پیش از وقوع آن پیش بینی شده و برای آن تمهیداتی اندیشیده شده است؛ بنابراین بحرانی بر اثر این رویداد سیاسی در حوزه خودروسازی رخ نخواهد داد.

اریک مارک هویتما (Eric-Mark Huitema)، مدیرکل سازمان تولیدکنندگان اتومبیل اتحادیه اروپا (ACEA) در این رابطه می‌گوید: علاوه بر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، شرایطی که همه‌گیری کرونا به وجود آورده است، می‌تواند وضعیت مالی برخی از خودروسازان را بدتر کرده و پیشرفت‌هایی را که انتظار می‌رفت، خنثی کند. احتمال دارد بسیاری از شرکت‌های خودروساز اروپایی در اواخر سال 2020 با مشکلاتی رو به رو شوند.

تحلیل شرایط خودروسازان قاره سبز و به طور خاص بریتانیا، این موضوع را تائید می‌کند. به عنوان مثال شرکت خودروسازی جگوار لندروور (Jaguar Land Rover) اعلام کرده است که هزینه تعرفه صادرات خودرو 500 میلیون پوند در سال خواهد بود و سازمان تولیدکنندگان اتومبیل اتحادیه اروپا خاطرنشان می‌کند که با توجه به اینکه انگلستان سهم کمی در تولید و ساخت موتورهای الکتریکی و باتری‌های این خودروها دارد، مستعد تعرفه‌های بالا خواهد شد زیرا در حوزه خودروهای الکتریکی، قیمت باتری‌ها سهم زیادی از کل هزینه خودرو محسوب می‌شود.

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند که بعید است سیاست‌گذاری معاملات تجاری جدید بریتانیا با کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تا سال 2021 آماده شود و در این صورت بریتانیا ممکن است با شرایط بحرانی در حوزه خودروسازی رو به رو شود.

در این شرایط امکان مواجهه آن‌ها با زنجیره‌های تجارت و عرضه جهانی، از بین رفته و چالش‌هایی جدی پیش روی خودروسازان قرار می‌گیرد. این مشکلات که باید برای حل آن‌ها راهکاری ارائه شود، در وهله نخست داخلی بوده و سپس تبعات بین المللی هم خواهد داشت.

فیلیپه مونوز در خاتمه تصریح کرد: مشکل بریتانیا این است که سایر شرکای تجاری بالقوه این کشورها، مانند ایالات متحده آمریکا اکنون در حال رکود اقتصادی هستند، بنابراین انگلیس برای جایگزین کردن تجارت با اتحادیه اروپا، با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

به گزارش سینا پرس، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا موجب از دست دادن بازارهای اروپایی که سهم زیادی از مشتریان خودروسازان بریتانیایی را به خود اختصاص می‌دهد، خواهد شد که این موضوع تبعات سختی برای این صنعت قدیمی انگلستان در پی دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا