آزمایش علمی با یویو در جاذبه صفر + فیلم

دان پتیت به عنوان یکی از فضانوردان برجسته فعال در ایستگاه بین المللی فضایی مطرح است و بارها با انجام آزمایش های علمی ساده و ارسال نتایج آن به زمین، علوم کاربردی مربوط به فیزیک در محیطی با جاذبه صفر را برای ما شرح داده است. در این مورد نیز شاهد این هستیم که این دانشمند با استفاده از یک یویوی دارای قابلیت چرخش درجا (نوعی از یویو که مانند یک چرخ به دور خود می پیچد و در عین حال در هسته خود به یک نخ برای اعمال حرکات مشابه یویوهای معمولی متصل است) حرکاتی که سیارات و سنگ های فضایی در مواجهه با جاذبه های مختلف از خود به نمایش می گذارند را به مرحله اجرا در می آورد.

ازمایش های او که در کنار علمی بودن برای این فرد حکم تفریح را نیز دارند، نشان می دهد که علیرغم وجود جاذبه صفر در فضا، تاثیر کشش کهکشان ها بر روی یک شیء سرگردان در فضا چگونه می تواند بر روی حرکت آن تاثیر بگذارد .

یکی از مواردی که به سادگی توسط این یوی به نمایش در می آید مربوط به حرکتی مشابه حرکت زمین است، یویوی مربوطه به دور خود در حال چرخش است (گردش زمین به دور خود که روز و شب را ایجاد می کند) و در عین حال نیز این سیاره به واسطه یک نخ به مرکز جاذبه که در دست این دانشمند قرار دارد (جاذبه خورشیدی) گردش خواهد کرد.

همچنینی یکی دیگر از مواردی که می تواند بسیار جذاب باشد، حرکتی به نام شهاب سنگ است که در آن این یویو در وضعیتی کنترل نشده به حرکت در می آید و تنها هنگامی که تحت تاثیر کشش نخ (جاذبه یک سیاره) قرار بگیرد، تغییر مسیری پیش بینی نشده داده و در جهتی کنترل نشده به حرکت در می آید.