کرونا بیماری هزار چهره ای

دکتر مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: هرچند بیشترین عضوی که در بیمار کرونا درگیر می شود، دستگاه تنفسی است اما می تواند اعضای دیگر بدن را هم درگیر کند.

وی ادامه داد: اوایل اپیدمی کرونا تصور می شد که این ویروس فقط دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می کند و مهم ترین نشانه های آن هم، سرفه، تب و تنگی نفس است اما با گذشت زمان مشاهده شد که ویروس اعضای دیگر بدن را هم درگیر می کند به این معنی کرونا یک نوع التهاب عروقی است که در دیواره رگ های ایجاد می شود و ممکن است هر جای بدن را درگیر گند.

وی یکی از عوارض بیماری کرونا را آسیب به دستگاه گوارش عنوان کرد و گفت: مبتلایان بر اثر آسیب به دستگاه گوارش دچار بی اشتهایی می شوند. اسهال، تهوع از علائم آن است.

متخصص بیماری های عفونی همچنین اظهار داشت: این بیماری ممکن است دستگاه سیستم اعصاب مرکزی را درگیر کند، بیمارانی با کاهش سطح هوشیاری، یا علائم سکته مغزی به بیمارستان ها مراجعه کردند که مشخص شد  مبتلا به کرونا هستند.

مردانی با یادآوری این که این بیماری می تواند سبب ایجاد انفاکتوس قلبی شود، افزود: کرونا ممکن است بر روی پوست هم ایجاد عارضه کند. در ابتدا بیماران کهیر می زدند و  همه فکر می کردند که براثر مصرف داروها است اما مشخص شد که کرونا در پوست می تواند کهیر یا ضایعات پوستی جدی ایجاد کند.

وی، ایجاد انگشتان کوویدی را از دیگر عوارض این بیماری اعلام کرد و گفت: پاهای این افراد مانند بیماران دیابتی زخم می شود، افراد غیر دیابتی دچار این عارضه می شوند که این تظاهرات می تواند از نشانه های بیماری کرونا باشد.

وی، اختلال حس بویایی و چشایی را از دیگر تظاهرات بیماری کرونا ذکر کرد و افزود: در ابتلا تصور می شد که این عوارض براثر مصرف الکل طبی یا مواد ضدعفونی است، اما مشخص شد که از نشانه های بیماری کرونا است.

کرونا خاموش نشده است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا راه های انتقال بیماری کرونا تغییر یافته است؟، گفت: هیچ تغییری در راه های انتقال بیماری به وجود نیامده است و همچنان مخاط بینی، دهان و چشم از مهم ترین راه های انتقال هستند.

مردانی بر لزوم رعایت فاصله گذاری اجتماعی تاکید کرد و افزود: سفرها در روزهای اخیر بسیار افزایش یافته که مردم باید از آن پرهیز کنند به عبارتی از سفرهای غیرضروری همچنان باید خودداری شود.

وی ادامه داد: بسیاری بر این باور هستند که کرونا تمام شده که این تصور غلط است و این طور نیست. تجربه بسیار بد ما در این زمینه استان خوزستان است که این بیماری در این استان مجددا شیوع بالا پیدا کرد و مشکلات جدی برای مردم این منطقه به وجود آورد.

متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: هرچند مراجعین مبتلایان به بیماری کرونا به مراکز درمانی کشور کاهش یافته و مرگ و میر ناشی از بیماری کم شده است، اما این بیماری هنوز خاموش نشده است و با عدم رعایت توصیه ها می تواند مشکلات جدی به بار آورد.

مردانی یادآور شد: با افزایش بهبود یافتگان، مردم تصور کردند که کرونا تمام شده و فاصله گذاری اجتماعی که قبلا رعایت می کردند، بسیار کمتر رعایت می کنند که کار خطرناکی است. براساس آمار وزارت بهداشت، آمار فاصله گذاری اجتماعی در کشور از حدود ۸۰ درصد به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ویروس کرونا ضعیف شده است، اظهار داشت: هنوز ویروس کرونا ضعیف نشده ولی تظاهرات بالینی جدید دارد که توجه به آنها سبب شناسایی بهتر بیماری می شود.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: هر چند اطلاعات ما در مورد بیماری کرونا ناقص است و هر روز مواردی جدیدی مشخص می شود اما تاکنون ثابت نشده که این بیماری ضعیف شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا