گشوده شدن روزنه‌ای برای مهار کروناویروس جدید

محققانی از بنیاد ARAID دانشگاه زاراگوسای اسپانیا، اخیراً در پژوهشی که بر اساس مطالعات پیشین روی ویروس سارس انجام شده است، فهمیده‌اند که آنزیم پروتئاز اصلی این ویروس که مسئول انجام روندهای تجزیه‌ای پلی‌پروتئین‌ها است، یک هدف عالی برای از کار انداختن چنین ویروس‌هایی به‌حساب می‌آید.

این محققان که در بین آن‌ها متخصصان ریاضی‌دان و امور سیستم‌های مجتمع دیده می‌شوند، وقتی مشاهده کردند که برخی اختلالات کوچک، می‌توانند حساسیت آنزیم اصلی پروتئاز ویروس کووید-19 را افزایش دهند، به مطالعه نقش و کاربرد برخی مواد بازدارنده در غیرفعال سازی این ویروس روی آوردند.

بازدارنده‌ها، شامل مولکول‌های ارگانیک، داروها و یا برخی ترکیبات شیمیایی جدید هستند که به مکان اتصال آنزیم پروتئاز وصل می‌شوند و آن را از کار می‌اندازند. بدون کارکرد این آنزیم، ویروس از بین می‌رود.

این یافته‌ها بر اساس مشابهت بسیار بالای ویروس کووید-19 با ویروس سارس بنا شده‌اند. بر اساس مطالعات انجام شده پیشین، این دو ویروس از 306 اسیدآمینه موجود در توالی خود، در 294 مورد یکسان هستند!

در این تحقیق جالب که در نشریه Chaos از انتشارات انستیتوی آمریکایی فیزیک یا AIP منتشر شده‌اند، درواقع مشخص شده است که آنزیم پروتئاز، پاشنه آشیل ویروس کرونای جدید است.

حالا باید دید محققان بین‌المللی با یافتن چنین نقطه‌ضعفی در ویروس فوق، چگونه آن را آماج حملات خود قرار می‌دهند.

با اقتباس از: نشریه Chaos