روزی به نام مثلث مرجانی

  • روزی به نام مثلث مرجانی

 مثلث مرجانی به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین مناطق دریایی جهان، با خطر جدی نابودی مواجه است؛ از همین رو، تاریخ 9 ژوئن (19 خرداد) با هدف جلب توجه جامعه جهانی به این منطقه، به نام روز مثلث مرجانی (Coral Triangle Day) نامگذاری شده است.

هدف از این اقدام که تنها با فاصله یک روز پس از روز جهانی اقیانوس ها برگزار می شود، جلب توجه جامعه جهانی و بالا بردن آگاهی عمومی در مورد لزوم حفاظت از اقیانوس ها و بویژه مثلث مرجانی به عنوان یکی از منحصربفردترین ذخیره گاه های مرجانی و تنوع زیستی دریایی جهان است.

  • اختراع آنتن امواج صوتي

گوگلیلمو مارکونی متولد25 آوریل 1874 بود .وی مهندس برق ایتالیایی و دریافت‌کننده جایزه نوبل بود که سیستم بی‌سیم تلگرافی یا همان رادیو را اختراع کرد. مارکونی رئیس فرهنگستان ایتالیا و عضو شورای عالی فاشیستی ایتالیا بود. در دسامبر سال ۱۹۰۱ او توانست فرضیه امواج رادیویی که تحت تأثیر چرخش زمین و در مدار آن قرار نمی‌گرفتند را اثبات کند. او با بیان این فرضیه اقدام به مخابره کردن اولین سیگنالهای امواج رادیویی در اقیانوس اطلس میان پولدهو، کورن وال و سنت جونز، نیوفوندلند به فاصله ۲۱۰۰ مایلی مخابره کرد. سالهای ۱۹۰۲ تا ۱۹۱۲ او اختراعات دیگری را به ثبت رساند. در ۱۹۰۲ در طول سفر دریایی خود به فیلادلفیای آمریکا تأثیرات روشنایی روز و ارتباط مستقیم آن با ارتباطات و امواج بی سیم را کشف کرد و در همان سال امتیاز ردیاب مغناطیسی خود را که پس از آن تبدیل به گیرنده استاندارد امواج رادیویی شد ثبت نمود. این گیرنده برای سالهای طولانی یک الگوی استاندارد و جامع بود.او در 20 ژوئیه 1937 درگذشت.

  • روزجهانی آرشیو

نهم ژوئن برابر با ۱۹ خرداد روز جهانی آرشیو نامیده شده تا فرصتی برای گرامیداشت این مقوله از طریق فعالیت ها و رویدادهای سازماندهی شده از سوی موسسات آرشیوی ملی و انجمن‌های حرفه‌ای در سراسر جهان را فراهم کند.

  • درگذشت قطب الدين شيرازی

ابوالثّناء محمود بن مسعود بن مصلح فارسی كازرونی اشعری شافعی معروف به قطب الدين شيرازی يكی از دانشمندان بزرگ قرن هشتم هجري و از شاگردان خواجه نصيرالدين طوسی، صدرالدين قونوی و كاتبی قزوينی بود. قطب الدين شيرازی، پزشك، رياضي‏دان، فيزيك‏دان، منجم و فيلسوف بزرگ ايرانی، اولين كسی بود كه درباره‏ رنگين كمان و چگونگی تشكيل آن تحقيق كرد و به تفسيری علمی درباره‏ آن دست زد.

وی همچنين علومی چون منطق، عرفان و هندسه را نزد دانشمندان مشهور آن زمان آموخت. او در فراگيری طب نيز بسيار كوشا بود و سال‏ها در بيمارستان شيراز به طبابت و مداوای بيماران مشغول بود. قطب الدين، كتب متعددی در طب، حكمت، رياضي و نجوم نگاشته كه از آن جمله مي‏توان به شرح كليات قانون ابن سينا در طب، اختياراتُ المُظَفّري در هئيت، شرح الاشراف، شرح حكمةالاشراق، ترجمه‏ تحرير اُقليدس اثر خواجه نصيرالدين طوسي و نهاية الادراك في دراية الافلاك در علم نجوم و ستاره‏ شناسی، اشاره كرد. وفات قطب‏ الدين شيرازی در 24 رمضان سال 710 يا 716 ق در 82 76 يا 86 سالگی در تبريز اتفاق افتاد و در همان شهر به خاك سپرده شد.

  • درگذشت چارلز ديكنز

چارلز دیكنز نويسنده معروف انگليسي در هفتم فوريه 1812 در خانواده ‏ای تهي‏دست در انگلستان به دنيا آمد. وی به علت فقر خانواده‏اش، تحصيلات مرتبی نداشت و مجبور شد براي تامين زندگي خود و خانواده‏اش، در يك كارخانه واكس سازی كار كند. 

چارلز از تندنويسی به روزنامه ‏نگاری و وقايع ‏نويسی انجاميد. با انتشار مقالات وی، استعداد فكاهی‏ نويسی او بر اهل ذوق معلوم گرديد و پس از چندي به شهرت دست يافت. از آن پس، آثار چارلز يكی پس از ديگري منتشر مي‏شدند و او در شمار نويسندگان بزرگ انگلستان قرار گرفت. آثار ديكنز، بيشتر متأثر از خاطرات دوران كودكي اوست. وی در رمان اليورتويست مبارزه با پليدي ‏های اجتماعی را آغاز كرد. در اين رمان، دنيای فقر و جنايت در كارگاه‏ های لندن در قرن نوزدهم را بازگو نمود و در رمان نيكلاس نيكل‏بی اوضاع رقت‏ انگيز مدارس ابتدايى را مطرح كرده است. برخي از صاحب‏نظران، چارلز ديكنز را بزرگ‏ترين و محبوب‏ترين نويسنده انگلستان مي‏ دانند. وی سرانجام در نهم ژوئن 1870 در پنجاه و هشت سالگی درگذشت.

  • تولد هنری هالت دیل

هنری هالت دیل متولد  9 ژوئن  1875 بود . وی فیزیولوژیست انگلیسی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1936 برای کشف نقش استیل کولین به عنوان یک انتقال دهنده عصبی درون زا  بود که در  23 ژوئیه 1968 درگذشت.

  • درگذشت آدولف اوتو رینهولد وینداوس

آدولف اوتو رینهولد وینداوس متولد 25 دسامبر 1876 بود . وی شیمیدان آلمانی و برنده جایزه نوبل شیمی 1928 برای تحقیقات در حوزه استرول ها و ارتباط آنها با ویتامین ها بود . وی در 9 ژوئن 1959 درگذشت.

  • درگذشت جورج ولز بیدل

جورج ولز بیدل  متولد 22 اکتبر 1903 بود . وی دانشمند آمریکایی و برنده جایزه نوبل فیزیولوژی- پزشکی 1958 برای کشف نقش ژن ها در تنظیم رویدادهای بیوشیمیایی در سلول ها ست. وی 9 ژوئن 1989 درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا