دنیای شگفت‌انگیز گیاهان گوشت‌خوار

دنیای گیاهان گوشت‌خوار وسیع‌تر از این است. دیوید دوری، کارشناس گیاهان شگفت‌انگیز، مجموعه‌ای از گیاهان خود را نشان می‌دهد.

دیوید توضیح می‌دهد: "گیاهان گوشتخوار، گیاهانی هستند که بتوانند حشرات را به دام بیندازند و هضم کنند. بعضی از این گیاهان فقط حشرات را به دام می‌اندازند که آن‌ها را گیاهان نیمه‌گوشت‌خوار می‌نامیم".

بعضی از این گیاهان، به طور معمول در مناطقی از جهان مثل فیلیپین و جزیرهٔ سولاوسی در اندونزی یافت می‌شوند و فقط در گلخانه‌هایی با شرایط آب‌و‌هوایی و رطوبت مشابه اقامتگاه‌های اصلی خود نگهداری می‌شوند.

یکی از گیاهان گوشتخوار، گیاه دراز شیپور‌مانندی به نام سارسنیا یا کوزه‌ای است که آنزیم‌های هضم کننده‌ای ترشح می‌کند.

دیوید می‌گوید: "شیرهٔ غده‌های موجود در این گیاه حشرات را جذب می‌کند و آن‌ها لیز می‌خورند و به درون شیره‌های ته قیف شیپور‌مانند گیاه می‌افتند، و دچار سرانجام چسبناک نچسبی می‌شوند".

نظر‌های مختلفی در مورد بوی گیاه ساراسنیا وجود دارد. دیوید می‌گوید: "بعضی می‌گویند این گیاه بویی شبیه ادرار می‌دهد و گروهی دیگر می‌گویند بوی پن‌کیک می‌دهد. من فکر می‌کنم این گیاهان زیبا هستند و بوی جالبی هم دارند".

یکی از گونه‌های گیاهان گوشت‌خوار که نیازی نیست در گلخانه پرورش داده شود، چرب‌گیاه یا پینگیوکولا است.

دیوید در مورد این گیاه می‌گوید:"این گیاه برگ‌های بسیار چسبناکی دارد و وقتی حشرات کوچکی از روی برگ‌های آن عبور می‌کنند به مادهٔ چسبناک روی برگ‌ها می‌چسبند و سپس برگ‌ها آنزیم‌هایی از خود ترشح می‌کنند که حشرات را تجزیه می‌کند و مواد غذایی موجود در بدن آن‌ها جذب گیاه می‌شود".

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا