غذا نقطه شروع سلامتی، انرژی و رفاه

این روز در سال ۲۰۱۹ میلادی در پی فراخوان تعهد به افزایش ایمنی غذا که در کنفرانس آدیس آبابا و مجمع ژنو مطرح شد، در قالب برنامه «آینده ایمنی غذا» سازمان جهانی بهداشت و با همکاری سازمان فائو، با این عنوان نام‌گذاری شد.
این کمپین عمل‌گرا با شعار «ایمنی غذا، مسئولیت همه» سعی در افزایش آگاهی و تشویق کشورها و تصمیم‌گیرندگان، بخش خصوصی، جوامع مدنی، زیرمجموعه‌های سازمان ملل متحد و به طور کلی جامعه بشری به منظور اقدام در راستای افزایش ایمنی غذا دارد.
تامین ایمنی غذا، یک وظیفه مشترک بین تمام دولت‌ها، تامین‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است. هر شخص موثر در زنجیره تولید غذا در اطمینان از ایمنی غذا و عدم آسیب‌رسانی آن به سلامت انسان نقش دارد. سازمان جهانی بهداشت با استفاده از روز ایمنی غذا، تلاش‌های خود را در راستای حفظ ایمنی غذا جهت‌دهی کرده و سعی در کاهش بار بیماری‌های ناشی از غذا در سراسر جهان دارد.
امنیت غذا به معنای فقدان مواد مضر برای سلامت مصرف‌کننده یا وجود سطح قابل قبولی از این مواد در مواد غذایی است. مواد مضر ممکن است ترکیبات شیمیایی یا فیزیکی موجود در طبیعت یا مواد میکروبیولوژیک مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها باشند که معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند.

ارتباط ایمنی غذا با کووید ۱۹
در حال حاضر هیچ سندی در دست نیست که نشان دهد ویروس کرونا از طریق غذا منتقل می‌شود. روش‌های اصلی انتقال این ویروس از طریق قطراتی است که در اثر سرفه و عطسه شخص آلوده در محیط پراکنده شده و وارد سیستم تنفسی شخص سالم می‌شود.
با وجود این که باکتری‌ها در شرایط مناسب قابلیت رشد و تکثیر در مواد غذایی را دارند، ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا برای رشد و تکثیر نیازمند یک میزبان زنده هستند و نمی‌توانند در مواد غذایی رشد کنند. با وجود این، ویروس کرونا روی سطوح برای مدتی باقی می‌مانند. هنوز مدت زمان بقای ویروس کرونا روی مواد غذایی نامشخص است و معلوم نیست چه میزان از آلودگی مواد غذایی به ویروس، شخص مصرف‌کننده را در معرض خطر ابتلا به کووید ۱۹ قرار می‌دهد.
برای اطمینان از ایمنی غذا در برابر ویروس کرونا، پس از خرید، قبل از جابه‌جایی مواد غذایی،‌ در جریان آماده‌سازی غذا و پیش از خوردن آن، همواره دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.
احتمال انتقال ویروس از بسته بندی مواد غذایی به انسان، بسیار کم است. در محیط آزمایشی، ویروس می‌تواند روی برخی از سطوح مانند پلاستیک یا مقوا برای مدتی باقی بماند. اما این میزان آلودگی ویروسی معمولا موجب ابتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود. این احتمال اندک نیز با اجتناب از لمس صورت، چشم‌ها، بینی و دهان در زمان بازکردن بسته‌بندی مواد غذایی و شست و شوی دست‌ها پس از باز کردن بسته‌بندی و همچنین ضدعفونی کردن سطوح، از بین می‌رود.
منابع:
سازمان جهانی بهداشت
سازمان خوابار و کشاورزی ملل متحد

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا