کسب دانش فنی تولید و تکثیر بچه ماهی سی بأس

 علی احمدی زاده صبح امروز در نشست روسای دانشگاه‌های استان بوشهر با استاندار در راستای جهش تولید، اظهار داشت: طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر بچه ماهی سی بأس شامل پروسه تولید و تکثیر بچه ماهی سی بأس، تولید آرتمیا، روتیفر، جلبک ایپیرولینا، ساخت ۳ حوضچه نگهداری مولدین در مرکز شغاب، خریداری مولدین ماهی از ۲ کشور آسیایی، خریداری زمین در شهرک شیلاتی دلوار، شروع عملیات ساخت بوده است.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر ادامه داد: با توجه به تصویب بودجه هشت میلیاردی از اعتبارات ملی جهاددانشگاهی، امیدواریم سهم ۴/۸ میلیاردی استان نیز محقق گردد؛ جهاد دانشگاهی بوشهر برای افتتاح حوضچه ماهی مرکز پایلوت طرح در هفته دولت آمادگی دارد و مجوز رسمی را نیز در حوزه مرکز آبزیان دریایی ماهی از تهران اخذ نموده‌ایم.

وی عنوان کرد: در خصوص طرح آزمایشگاه تشخیص طبی (ژنتیک) استان که متاسفانه بوشهر همچنان فاقد چنین آزمایشگاهی است، حدود یک میلیارد تومان تجهیزات آزمایشگاهی خریداری شده و سازمان مدیریت استان نیز دو میلیارد دیگر جهت تکمیل آزمایشگاه اعتبار گذاشته و در صورت تخصیص آماده افتتاح در هفته دولت هستیم و تنها مشکل موجود، مسئول فنی پاتالوژیست و مجوز بهره برداری است که باید دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه مساعدت نماید.

احمدی زاده خاطرنشان کرد: پروپوزال طرح کسب دانش فنی تولید و تکثیر سالانه ۵۰۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی سی بأس در سال ۹۸ نوشته شده و پیگیری‌های لازم از مرکز و سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی انجام شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طرح تولید بچه ماهی به عنوان یکی از ۳۱ طرح فناورانه ملی مصوب گردید و هشت میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اعتبار مصوب شده که تاکنون بخشی از ان تخصیص داده شده است؛ میزان چهار میلیارد و 800 میلیون تومان هم سهم استان در سفر ریاست جمهوری و در قالب تفاهم نامه فی مابین رئیس جهاددانشگاهی و استاندار بوشهر امضا شده که البته هنوز تخصیص و بودجه‌ای گذاشته نشده است.

رئیس جهاد دانشگاهی بوشهر تاکید کرد: در این پروژه تولید و تکثیر بچه ماهی سی بأس را خواهیم داشت که در کنار آن پروژه بزرگ و مهم تولید غذای زنده تولید آرتمیا، روتیفر، و جلبک هم اتفاق خواهد افتاد.

این مقام مسوول توضیح داد: در حال حاضر زمین این مرکز در شهرک شیلاتی دلوار جهت شروع طرح به صورت پایلوت به مقدار ۱.۲ هکتار خریداری شده است که جهت اجرای کل طرح نیاز به هشت هکتار دیگر وجود دارد؛ عملیات سطح و دیوارکشی و آماده سازی نقشه‌های مرکز نیز در حال انجام است که درباره موضوع کانال‌های اتصال آب دریا نیاز به مساعدت استان می‌باشد.

احمدی زاده یادآور شد: طی توافق با پژوهشکده میگو، در زمین خالی کنار پژوهشکده در شغاب ساخت حوضچه‌های ماهیان مولد نیز در حال انجام است و در حال خریداری مولدین هستیم.

منبع:فارس

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا