مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها ممنوع

حسن طاهری، رئیس هیات مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران درباره میکروبیوم اظهار کرد: نخستین بار حدود ۲۰ سال قبل مبحث میکروبیوم و میکروبیوتا که درباره میکروب‌هایی است که به طور طبیعی در بدن انسان زندگی می‌کنند به طور جدی وارد مباحث مربوط به سلامت دستگاه گوارش و بدن انسان شده است.

او افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده روی بدن انسان حدود از ۱۰ تا ۱۰۰ تریلیون میکروب زندگی می‌کنند که تعداد آن‌ها می‌تواند چندین برابر سلول‌های بدن خود انسان باشد و در یک فرد بالغ حدود ۶/۰ تا ۸/۱ کیلوگرم میکروب زندگی می‌کند.

این فوق تخصص بیماری‌های دستگاه گوارش و کبد گفت: این میکروب‌ها در حال همزیستی با سلول‌های بدن بوده و وجودشان برای حفظ سلامتی بدن ضرورت دارد و نبودش ممکن است سبب مشکلاتی، چون چاقی و عدم تامین ریز مغذی‌های بدن و ایجاد نقص در سیستم دفاعی بدن و کارکرد طبیعی دستگاه عصبی مرکزی شود.

طاهری با اشاره به اینکه ساختار ژنتیکی سلول‌های بدن انسان‌ها حدود ۹۹% مشابه یکدیگر است، بیان کرد: آنچه سبب تفاوت انسان‌ها می‌شود ساختار ژنتیکی میکروب‌های بدن آنهاست. بیشتر ژن‌های مستقر در بدن انسان مربوط به میکروب‌ها است و ساختار ژنتیکی این میکروب‌ها در انسان‌ها حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد تفاوت دارد و این تفاوت‌ها در بروز مشکلاتی همچون آلرژی، چاقی، و … نقش دارد.

او با بیان اینکه این میکروب‌ها در بخش‌های مختلف بدن از جمله پوست، دهان، اندام‌های جنسی، روده و معده و دستگاه تنفس قرار دارند، توضیح داد: میکروب‌های موجود در بدن نوزاد از زمان تولد تغییر و تحول و گسترش پیدا می‌کند؛ و پس از حدود ۵/۲ سال جنس میکروب‌ها موجود در بدن کودک و انسان بالغ تقریبا مشابه خواهد بود.

رئیس هیات مدیره انجمن گوارش شاخه مازندران تصریح کرد: باید از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها پرهیز کرد چرا که این عمل سبب آسیب به میکروب‌های مفید در بدن گردیده و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می‌کند.

نقش میکروبیوم در سلامت بدن

او با اشاره به اینکه غذا‌هایی که می‌خوریم بر جنس میکروب‌های موجود در بدن موثر است، افزود: با مصرف غذا‌های چرب به مرور زمان میکروب‌هایی در بدن تکثیر پیدا می‌کنند که سبب رسوب چربی و تشدید چاقی می‌شوند، بنابراین نوع غذای مصرفی نیز بر روی جنس میکروب‌های موجود در بدن تاثیر می‌گذارد.

طاهری در مورد میکروب هلیکوباکتر پیلوری‌هایی که در معده انسان وجود دارد، گفت: ریشه کنی بی مورد این میکروب نیز می‌تواند در اینجاد اشتهای کاذب و چاقی نقش داشته باشد.

منبع: سلامت نیوز

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا