اروپا موشک چندبار مصرف می سازد

سازمان فضایی اتحادیه اروپا تصمیم دارد موشک های چند بار مصرف مخصوص خود را بسازد.

برای این منظور موتور چند بار مصرفی به نام «پرومتوس» ساخته می شود که در موشک های اروپایی مانند آریان ۶ و نسل های بعدی آن به کار می رود. هدف این اقدام کاهش هزینه های پرتاب موشک به فضا است.

به گفته سازمان فضایی اروپا موتور مذکور پیشرانه موشکی است که انعطاف پذیری بالایی دارد و می توان آن را در ناوگان جدیدی از ابزارهای پرتاب به کار برد.

سازمان فضایی فرانسه همراه شرکت هوافضای آریان طرح ساخت یک موشک چندمصرف را سال گذشته رونمایی کردند.

سازمان فضایی اروپا اکنون تصمیم گرفته بودجه لازم برای تولید موتور پرومتوس را تامین کند تا نسخه چندبار مصرف موشک را بسازد، به این ترتیب هزینه های پرتاب کاهش می یابد و به یک دهم هزینه های فعلی می رسد.

این سازمان در یک پست وبلاگی نوشت: پیشرانه پرومتوس با استفاده از اکسیژن مایع-متان حرکت می کند که کارآمدی زیادی دارد و به استانداردسازی و ساده سازی عملیات کمک می کند. از سوی دیگر متان نیز ماده فراوانی است. ویژگی هایی مانند پیشرانه های متغیر، احتراق چندگانه و متناسب بودن برای استفاده در قسمت اصلی و بالایی موشک و در نهایت کاهش تعداد عملیات های مربوط به قبل و بعد پرتاب موشک سبب می شود پرومتوس یک موتور بسیار انعطاف پذیر باشد.

سازمان فضایی اروپا به زودی قطعات سخت افزاری موتور پرومتوس را در تاسیسات سازمان فضایی آلمان آزمایش می کند. طبق گزارش ها تاکنون تعدادی از سخت افزارهای این موتور از جمله پمپ توربو این موتور و شیرهای ژنراتور گاز آن ساخته شده است. این موتور در ۲۰۲۱ آزمایش می شود.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا