لایحه خشونت علیه زنان در پیچ و خم های بروکراتیک مانده است

زهرا ساعی ، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم درباره سرانجام لایحه خشونت علیه در زنان به سیناپرس گفت: ما در ابتدای ورود به مجلس دهم لایحه خشونت علیه زنان را در دستور کار مجلس قرار دادیم و به همین دلیل در این زمینه با قوه قضائیه رایزنی های جدی انجام شد.

وی تصریح کرد: این لایحه توسط معاونت زنان ریاست جمهوری به قوه قضائیه ارسال شده بود که بررسی های حقوقی و قضایی آن انجام شود.با این وجود این لایحه زمان زیادی در قوه قضائیه باقی ماند و علی رغم اینکه ما به دنبال این بودیم که لایحه به مجلس ارجاع داده شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.

 نماینده سابق تبریز ادامه داد: پس از اینکه ریاست قوه قضائیه (آقای رئیسی) انتخاب شدند ؛ در اولین دیداری که نمایندگان مجلس با ایشان داشتند  به من قول دادند که این لایحه هر چه زودتر به نتیجه برسد و به مجلس ارجاع داده شود.به همین دلیل نیز معاون حقوقی قوه قضائیه (محمد مصدق) همکاری زیادی با نمایندگان برای به نتیجه رسیدن این لایحه انجام دادند.

وی افزود: در نهایت نیز این لایحه از قوه قضائیه به فراکسیون زنان مجلس ارجاع داده شد. با این وجود به دلیل کاستی هایی که در لایحه وجود داشت دوباره به معاونت زنان ریاست جمهوری ارجاع داده شد تا این کاستی ها رفع شود.فراکسیون زنان مجلس تلاش زیادی انجام داد که این لایحه در مجلس دهم به نتیجه مطلوب برسد با این وجود به دلیل اینکه در پیچ و خم های بروکراتیک گیر کرده این اتفاق رخ نداد و سرنوشت آن به دست مجلس یازدهم افتاد.

 مدیر کل سابق امور زنان و خانواده استانداری تهران تصریح کرد: ما نسبت به عملکرد نمایندگان مجلس یازدهم درخصوص عمل به این لایحه و لوایحی که به حقوق زنان و صیانت از خانواده مرتبط است خوشبین هستیم و امیدواریم مجلس یازدهم بتواند در این زمینه تصمیمات مهمی اتخاذ کند. قطعأ در مجلس یازدهم نیز فراکسیون زنان تشکیل خواهد شد و به چنین لوایح مهمی به صورت مثبت نگاه می شود.

ساعی عنوان کرد: به هر حال موضوعات مرتبط با زنان  متعلق به  دغدغه های همه زنان جامعه است و نمی توان با نگاه سیاسی به این موضوع رسیدگی کرد. برخی از همکاران ما در فراکسیون زنان مجلس دهم همچنان در مجلس حضور دارند. این در حالی است که برخی نمایندگان ادوار مجلس شورای که دارای تجربه هستند نیز در مجلس حضور دارند. به همین دلیل باید به سرانجام چنین لوایحی خوشبین بود.

بیشتر بخوانید:

در برخی قوانین قضایی می توان تغییر ایجاد کرد

رومینا، تلنگری به دوستداران ایران

عضو فراکسیون زنان مجلس دهم درباره موانع پیش روی تحقق این لایحه گفت: این لایحه دارای مباحث مهم حقوقی و فقهی بود و به همین دلیل نیازمند تأمل و تعمق زیادی بود. این قانون قرار است به یک قانون برای حمایت از زنان و خانواده تبدیل شود و به همین دلیل با پیچیدگی زیادی مواجه شد و فرایند طولانی برای تصویب آن طی شد. شاید اگر جدیت بیشتری صورت می گرفت این لایحه که دارای اهمیت زیادی است تاکنون تصویب شده بود و به عنوان قانون در کشور اجرا می شد.

به گزارش سیناپرس، هنوز فراکسیون مجلس یازدهم تشکیل نشده و از اعضای فراکسیون زنان مجلس دهم  فقط یک نفر در مجلس آینده حضور دارد و باقی اعضا نیز قطعا دیدگاه متفاوتی دارند.به همین دلیل در خصوص این لایحه هنوز مشخص نیست که قراراست چه تصمیماتی گرفته شود و قوانین چه زمانی قراراست به داد زنان جامعه برسد.

گفتگو: احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پس کی قرار از زنان این مرز و بوم حمایت بشه .کی قراراین بی احترامی ها کم بشه و مردها بفهمن که رفتارشون جزایی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا