دیدن با زبان امکان پذیر شد

به گزارش ایرنا از ساینس، این دستگاه جدید به واسطه ارایه راهکاری برای احساس نور توسط افراد نابینا، امکان مسیریابی را برای این افراد فراهم می کند.

ابزار BrainPort دارای یک صفحه مربعی کوچک است که روی زبان شخص قرار می گیرد و توسط یک رشته سیم به یک دوربین ویدیویی کوچک متصل می شود که روی یک عینک آفتابی نصب شده است. این مجموعه با استفاده از توان الکتریکی حاصل از یک باتری کار می کند.

دوربین ویدیویی تصاویری را از محیط دریافت می کند که به پالس های الکتریکی تبدیل شده و به صفحه مربع شکل روی زبان ارسال می شوند. این پالس ها روی زبان شخص به صورت لرزش یا خارش احساس می شوند.

کاربران این دستگاه طی یک دوره آموزشی کوتاه مدت، نحوه تفسیر این پالس ها را فرامی گیرند و بدین ترتیب می توانند اندازه‏، شکل و موقعیت اشیا موجود در محیط اطراف را تشخیص دهند. حتی اگر این اشیا در حال حرکت باشند، شخص کاربر از طریق پالس های الکتریکی، وضعیت و مسیر حرکت اشیا را نیز شناسایی می کند.

سازمان غذا و داروی آمریکا پس از بررسی نتایج آزمایشات بالینی در رابطه با امنیت و کارآیی دستگاه‏، مجوز عرضه آن را در بازار آزاد صادر کرد. آزمایشات مربوط به کارآیی شامل تشخیص اشیا و لغات بودند. 

بر اساس نتایج این آزمایشات، 69 درصد از 74 کاربر BrainPort که آن را به مدت یک سال به صورت آزمایشی به کار گرفته بودند، توانستند آزمون های تشخیص اشیا را با موفقیت پشت سر بگذارند. 

بنیان گذار این فناوری که بر اساس مفهوم «جایگزینی حسی» عمل می کند‏ یک متخصص اعصاب به نام پل بک وای ریتا بود که در سال 2006 میلادی درگذشت. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا