نگاه به طبیعت موجب تقویت قوای ذهنی می شود

در این مطالعه از 150 دانشجوی داوطلب خواسته شد تا در اواسط یک کار ذهنی شدید و خسته‌کننده، به تصاویر طبیعت و شهر بر روی یک صفحه نمایش بمدت 40 ثانیه نگاه کنند.

نتایج بدست آمده نشان داد، عملکرد کلی افراد در هنگام بازگشت به کار پس از مشاهده تصاویر طبیعت، بطور قابل توجهی بهبود پیدا کرد و افراد با تمرکز بیشتری به کار خود ادامه دادند، اما این نتایج پس از مشاهده تصاویر شهری مشاهده نشد.

کیت لی نویسنده اصلی این تحقیق خاطر نشان کرد: این وقفه‌های زمانی سبز (نگاه کردن به گل و گیاهان) می‌تواند منجر به بالا بردن توانایی ذهنی و افزایش قابل توجه تمرکز فرد پس از چند ساعت کار مداوم شود.

اما در شرایطی که افراد امکان استفاده مداوم از مناظر طبیعت را ندارند یا بدلیل کمبود فضای سبز در مناطق شهری، محققان ایده بام‌های سبز (green roofs) را بعنوان راهکاری موثر معرفی می‌کنند.

این طرح که شامل پوشش دادن مساحت پشت بام با چمن، گیاهان و گونه‌های مختلف گیاهی است، بطور فزاینده در آمریکا و کشورهای اروپایی در حال گسترش است. اخیرا در فرانسه قانونی تصویب شده است که پشت‌بام‌های ساختمان‌های تجاری باید یا مجهز به پنل‌های خورشیدی باشند یا فضای سبز بر روی آنها تعبیه شود.

بام‌های سبز علاوه بر ایجاد فضای سبز دلنشین و تولید اکسیژن تازه، از ورود گرما جلوگیری کرده و بطور طبیعی فضای ساختمان را خنک می‌کند که منجر به کاهش مصرف انرژی می‌شود.

نتایج این پژوهش در مجلهEnvironmental Psychology  منتشر شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا