داروهای روان‌پزشکی اعتیادآور نیستند

گودرز عکاشه با اشاره به این که روان زخم‌ها طیف وسیعی از اختلالات را در برمی‌گیرند، گفت: تروما می‌تواند در سطوح «خفیف»، «متوسط»، «شدید» و «برجسته» ظهور و بروز داشته باشد. برخی از تروماها از نظر روانی آسیب‌های متعدد و ماندگاری را در انسان برجای می‌گذارند.

این روان‌پزشک در ادامه در خصوص ترومای ﮐﺎﺗﺎﺳﺘﺮوﻓﯿﮏ یا روان زخمِ فاجعه‌بار، توضیح داد: مشاهده یا تجربه صحنه‌هایی مانند «سیل»، «زلزله»، «آتش افروزی»، «جنگ» و «تجاوز به عنف» و… می‌توانند ترومای ﮐﺎﺗﺎﺳﺘﺮوﻓﯿﮏ ایجاد کنند.

وی ادامه داد: هر شخص پس از تجربه ترومای فاجعه‌بار با سندرم «استرس پس از سانحه» درگیر می‌شود.

عکاشه با بیان این که استرس پس از سانحه باعث یادآوری مکرر حادثه می‌شود، تصریح کرد: در این شرایط یک حادثه در خواب یا بیداری و در نشانه‌های مرتبط با حادثه مورد یادآوری قرار می‌گیرند.

به گفته وی، تروما در بعضی موارد پس از وقوع حادثه و گذشت مدت زیادی از آن آثار زیان‌بار خود را نشان می‌دهد. برخی اوقات «شنیدن جزییات یک حادثه» می‌تواند انسان را در معرض آسیب روانی قرار دهد.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: ما زمانی تروما را در سطح فاجعه‌بار ارزیابی می‌کنیم، که فرد حضور مستقیم در فاجعه داشته باشد و بیشترین آسیب را دریافت کند.

این متخصص اعصاب و روان با بیان این که داروهای روان‌پزشکی اعتیادآور نیستند، اظهار کرد: داروها در شرایط مختلف و با تجویز پزشک آرامش و درمان را برای افراد به همراه می‌آورند.

وی عنوان کرد: هر گاه انسان با تروما درگیر شود و با روش‌های معمول از پس آن برنیایید، ما از طریق درمان دارویی اقدامات مختلفی را پیش می‌گیریم.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا