چه چیزی عامل بروز عفونت سینوسی است؟

تحقیق قبلی نشان داده است که انواع باکتری‌های حافظ سلامت در سیستم گوارشی، دستگاه تناسلی و بر روی پوست ساکن هستند.

در این مطالعه، محققان دانشگاه آنتورپ هلند دریافتند در افراد مبتلا به التهاب مزمن بینی و سینوس، تعداد باکتری‌های مفید lactobacilli در دستگاه تنفسی فوقانی در مقایسه با افراد فاقد چنین التهابی، کمتر است.

محققان همچنین به گونه خاصی از lactobacilli که بسیار مفید بوده و در محیط سرشار از اکسیژن بینی، رشد خوبی دارد، اشاره کردند.

«سارا لیبر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «بیماران مبتلا به سینوزیت دارای گزینه‌های درمانی زیادی نیستند و درمان‌های موجود غالباً منجر به مشکلاتی نظیر مقاومت آنتی بیوتیکی شده و عوارض جانبی به همراه دارد.»

محققان این مطالعه، میزان ۳۰ باکتری متفاوت موجود در دستگاه تنفسی فوقانی ۲۲۵ بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن و ۱۰۰ فرد سالم را ارزیابی کردند.

محققان متوجه شدند افراد سالم در مقایسه با بیماران، تعداد بیشتری باکتری lactobacilli داشتند که در برخی از قسمت‌های بینی تا بیش از ۱۰ برابر بود.

تحقیق بیشتر نشان داد که گونه خاصی از lactobacilli دارای خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی بود و به خوبی با محیط غنی از اکسیژن بینی سازگار است.

محققان همچنین اسپری بینی ای را طراحی کردند که باکتری lactobacilli را به بینی منتقل کرده و منجر به تکثیر این باکتری در دستگاه تنفسی فوقانی ۲۰ داوطلب سالم شد.

محققان بر انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.