سیستم آب مقطر گیری بدون اتلاف آب

کامران زنگنه ، مدیر عامل شرکت نوین سیستم و مجری این طرح در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: هم اکنون یکی از معضلات سیستم های آب مقطرگیری در مقیاس صنعتی و کوچک پرت آب زیاد آنهاست؛ برطبق آمار بیش از 80 هزار دستگاه آب مقطرگیری(اسمز معکوس و تراکم بخار) در کشور فعالند. پرت آب همگی این دستگاه ها معادل 15 تا 40 لیتر آب آشامیدنی به ازای تولید 1 لیتر آب مقطر است. محاسبات نشان می دهد روزانه بالغ بر 18 میلیون لیتر آب شرب کشور از این سیستم ها راهی فاضلاب می‌شود(بیش از2 درصد مصرف روزانه آب شهری).

وی افزود: امروزه برای رفع این مشکل انواع سیستم های اسمز معکوس( فیلترینگ) به دلیل ساختار ساده تر و مصرف انرژی پایین تر توجه بیشتری نسبت به سیستم های تراکم بخار به خود جلب کرده اند؛ سوخت مکرر المنت، پرت آب و مصرف زیاد انرژی از جمله معایب سیستم تراکم بخار است.

وی به معایب سیستم فیلترینگ نیز اشاره کرد و گفت: در سیستم های فیلترینگ نیز تصفیه آب کامل انجام نمی شود؛ تصفیه آب در این سیستم ظاهری است یعنی بیشتر یون های آب به جای جرم آن تصفیه می شوند.

وی اظهار کرد: ما برای رفع این مشکل اقدام به ساخت دستگاه مقطر گیری بدون پرت آب کردیم؛ این دستگاه ضمن نداشتن پرتی، آب را به صورت کامل تقطیر می کند( تقطیر واقعی صورت می گیرد نه تصفیه). در ضمن ما برای این دستگاه از سنسورهای کنترل سطح به جای ترموستات استفاده کرده ایم. این این سنسورها بسیار کارآمدتر از ترموستات بوده و امکان سوختن المنت ها در زمان قطع آب را به صفر می رساند.

وی به اهمیت کامل کردن استریل آب مقطر با استفاده از اشعه UV این شیوه اشاره کرد و گفت: در این سیستم آب تا دمای 100 درجه به جوش می آید و برخی الاینده های میکروبی به دلیل ساختاری در این دما زنده می مانند که باعث ایجاد مشکلاتی در برخی موارد مانند کشت میکروبی در آزماشگاه ها، استفاده آب مقطر در ونتیلاتورهای تنفسی، آزمایش های حساس میکروبی و… می شود بنابراین با استفاده از اشعه UVدر خروجی نهایی این سیستم، فرایند استریل به صورت کامل صورت می گیرد.

وی تصریح کرد:  همچنین در این سیستم به دلیل استفاده از پکیج پنوماتیک که با طراحی خاصی ساخته شده مصرف انرژی تا 15 درصد کاهش یافته است؛ نوع گازی این سیستم دارای هزینه های انرژی بسیار پایین تری است.

وی استفاده از یک فیلتر(رزین) ساده و ارزان برای کاهش یون ها و افزایش خلوص آب یکبار تقطیر تا حد دوباره تقطیر

و همچنین استفاده از فرایند پیش گرم آب ورودی که تاثیر بسیاری در کاهش مصرف انرژی دارد را از دیگر مزایای این طرح برشمرد و گفت: هم اکنون یک نمونه از این آب مقطرگیری با تاییده پارک علم و فناوری کرمانشاه ساخته شده و آماده تجاری سازی و تولید انبوه است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا