تدریس اختیاری در دانشگاهها راه توسعه علوم شناختی

کمال خرازی طی نشستی که در دانشگاه صنعتی شریف داشت، عنوان کرد: سوق دادن رساله ها در دانشکده ها به سمت علوم شناختی، فعال کردن و تشکیل رشته علوم شناختی در دانشکده ها و جذب دانشجو در این رشته میان رشته ای، تدریس درس علوم شناختی به صورت درس اختیاری در دانشکده ها و نیز تأسیس دپارتمان علوم شناختی و یا حتی پژوهشکده یا دانشکده علوم شناختی از مدلها و راههای مختلف توسعه این رشته جدید علمی در دانشگاههای کشور است.

وی ضمن معرفی فعالیت ستاد علوم شناختی به بررسی نحوه همکاری دانشگاهها برای توسعه هرچه بیشتر رشته علوم شناختی در ایران پرداخت و گفت: این علم به عنوان یکی از رشته­ های نوین علمی و فناوری در هزاره جدید مطرح است و به همین دلیل در اکثر کشورها سرمایه گذاری کلانی برای توسعه آن انجام شده است.

خرازی افزود: اکنون روشهای مختلفی برای توسعه این حوزه در کشور در دست تجربه است، البته هر دانشگاه به تناسب شرایط آن دانشگاه روش بهینه را انتخاب خواهد کرد، اما مهم آن است که روح فعالیت بین گروهی، تلاش جمعی و ارایه پروژه­ های مشترک و بین رشته­ ای در دانشگاهها رشد یابد.

خرازی با اشاره به اینکه ظرفیتهای بسیار زیادی در دانشگاه صنعتی شریف وجود دارد، گفت: می توان با هدایت این ظرفیتها در جهت علوم و فناوریهای شناختی به آنچه شایسته این دانشگاه است، دست یافت.

در این نشست دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف پس از اظهارات روسا و اساتید دانشکده های مختلف دانشگاه گفت: در این دانشگاه فعالیتهای مختلفی در حوزه علوم شناختی در جریان است و ظرفیت اجرای پروژه های علمی بیشتر نیز وجود دارد.

وی افزود: سوق دادن پروژه های کارشناسی ارشد و دکتری به سمت این دانش نوین و نیز تقویت هماهنگی بین دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی ایران که از دیرباز وجود بر قرار بوده است، کمک زیادی به انجام فعالیتهای مورد نظر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی خواهد کرد.

فتوحی افزود: توسعه این شاخه از دانش و فناوری میان رشته ای در دانشگاه شریف می­تواند با ارائه برخی از دروس علوم شناختی در دانشکده های مختلف آغاز شود.

به گزارش مهر، در این نشست، اساتید دانشگاه شریف ضمن توضیح تحقیقاتی که در ارتباط با علوم و فناوریهای شناختی در دست اجرا دارند نظرات خود را در زمینه اهمیت علوم شناختی و نحوه توسعه آن در دانشگاه ابراز کردند و دکتر تجریشی معاون پژوهشی دانشگاه و دکتر میرعمادی معاون آموزشی دانشگاه نیز با بیان نظرات خود پیشنهاد کردند که یک شورای راهبری برای تصمیم گیری  و برنامه ریزی در حوزه علوم و فناوریهای شناختی تشکیل شود.

همچنین دکتر محمدتقی جغتایی مشاور آموزش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی، دکتر مجید نیلی احمدآبادی مدیر پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی نیز حضور داشتند و توضیحاتی را در زمینه نحوه همکاری ستاد و دانشگاه شریف ارائه کردند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا