امکان بازگشت رنگ طبیعی مو وجود دارد

پیری یکی از مراحل زندگی انسان است که تقریباً همه افراد در طول زندگی با آن روبه‌رو شده و با عوارض آن مبارزه می‌کنند. از منظر فیزیولوژی هم‌زمان با افزایش سن، قابلیت‌های بدن کاهش‌یافته و این موضوع می‌تواند تأثیرات عمیق روان‌شناختی در پی داشته باشد.

خاکستری شدن موها اغلب اولین نشانه‌ای است که اشاره به پایان روزهای باشکوه جوانی دارد. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که این روند خاکستری شدن مو، لزوماً دائمی نیست. پژوهشگران امیدوارند موهای سفید توانایی بازگشت به شرایط اولیه را داشته و اعلام کردند با کم شدن سطح استرس، می‌توان آن‌ها را به رنگ اصلی خود بازگرداند.

محققان شواهدی یافتند كه مو می‌تواند كاملاً خاكستری شده و سپس در بازه زمانی 3 و نیم روز این روند كاملاً معكوس شده و موها به رنگ اصلی بازگردند. اگرچه به‌طور متوسط حدود 3 ماه طول می‌کشد تا این تغییرات به‌طور کامل انجام شود.

اعضای این تیم پژوهشی برای انجام تحقیقات خود، به مطالعه موهای 14 نفر داوطلب از نژادهای مختلف پرداخته و به دنبال نمونه‌هایی گشتند که تازه در حال سفید شدن بوده و در مو در قسمت رأس رنگی بوده اما ریشه‌هایشان سفید شده بود. این مرحله نشان می‌دهد که موها در حال خاکستری شدن هستند.

در طول این تحقیقات، پژوهشگران با کمال تعجب موفق به شناسایی موارد متعددی شدند که ریشه مو با وجود خاکستری شدن دارای نشانه‌هایی است که نشان می‌دهند به نوعی توانایی بازگشت به رنگ قبلی خود را دارد.

آن‌ها سپس به‌منظور تعیین پروفایل‌های مختلف پروتئین موهای خاکستری و رنگی، آنالیز پروتئومیک از نمونه‌های جمع آوری شده خود را انجام دادند. نتایج به دست آمده نشان داد که موهای خاکستری تعداد زیادی پروتئین تنظیم شده میتوکندری دارند که به ‌طور معمول درگیر سوخت و ساز انرژی هستند.

جالب توجه است که بسیاری از این پروتئین‌ها همچنین در پاسخ به استرس تنظیم مجدد می‌شوند و با سایر ویژگی‌های مرتبط با سن مانند تخریب DNA همراه هستند. با این حال، بسیار مهم است که بسیاری از این اثرات با تغییر در شیوه زندگی، از جمله درگیر شدن در ورزش منظم یا تغییر رژیم غذایی سالم، قابل برگشت است.

محققان با ابراز تردید نسبت به اینکه سطح استرس ممکن است در رنگ آمیزی مجدد موهای خاکستری نقش داشته باشد، از شرکت کنندگان خواستند که بیشترین و کمترین فشارهای روانی 12 ماه گذشته خود را توصیف کرده و تاریخ‌های دقیقی را برای این رویدادها تهیه کنند. با استفاده از این اطلاعات پایه و این موضوع که موها با سرعت حدود یک سانتی‌متر در هر ماه رشد می‌کنند، نویسندگان این مطالعه پس از آن توانستند بخش‌هایی از هر مو را با وقایع خاص زندگی مطابقت دهند.

نتایج این مطالعات نشان داد که خاکستری شدن مو همیشه با دوره‌هایی از استرس خصوصاً سطح پائین و کم استرس مرتبط است. بارزترین نمونه مورد مطالعه قرار گرفته، یک زن 30 ساله آسیایی بود که نمونه موی وی شامل بخش خاکستری به ابعاد 2 سانتی‌متر می شد که در زیر آن، بخش ریشه به رنگ قبلی خود بازگشت. علاوه بر این مشخص شد که بخش خاکستری دقیقاً با یک دوره دو ماهه استرس بالا که طی آن وی از همسرش جدا شده بود، تطابق دارد.

یکی دیگر از شرکت کنندگان طی تعطیلات دوهفته‌ای و قرار گرفتن در محیطی بدون استرس و فشار روانی، رنگ اصلی موهای خود را بازیابی کرد و این موضوع نشان می‌دهد که این تحول تا چه حد سریع می‌تواند رخ دهد. در حقیقت، محققان شواهدی یافتند كه مو می‌تواند كاملاً خاكستری شده و سپس در بازه زمانی 3 و نیم روز این روند كاملاً معكوس شده و موها به رنگ اصلی بازگردند. اگرچه به‌طور متوسط حدود 3 ماه طول می‌کشد تا این تغییرات به‌طور کامل انجام شود.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که اعضای این تیم پژوهشی فقط به شرایط یک موی منفرد و تکی در افراد توجه کرده و نمی‌توان این موضوع را برای تمام موها تعمیم داده و مشخص نیست که آیا کل موهای خاکستری را با می‌توان با فراهم کردن آرامش و شرایط خالی از استرس طی چند هفته به رنگ اصلی خود برگردانید.

با این حال نویسندگان این پژوهش می نویسند که با وجود این مسائله، یافته‌های آن‌ها اثبات قاطعی را نشان می‌دهد که پیری در انسان یک روند بیولوژیکی خطی و برگشت ناپذیر نیست و ممکن است، حداقل تا حدودی، متوقف شده یا حتی برعکس شود.

در خاتمه باید به این موضوع اشاره کرد که در حال حاضر دستیابی به ترمیم چشمگیر رنگ مو بدون داشتن داروهای هدفمند بسیار دشوار است، اگرچه اکنون که پروتئین‌های مسئول فرآیند خاکستری شدن مو مشخص شده‌اند، ممکن است تولید داروهایی برای این هدف امکان پذیر شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا