در برخی قوانین قضایی می توان تغییر ایجاد کرد

دکتر نعمت احمدی -وکیل برجسته دادگستری درباره چالش های حقوقی قتل رومینا اشرفی توسط پدرش به سیناپرس گفت: در ماجرای قتل دو نوع نگاه وجود دارد. یک نوع نگاه که در کشورهای با حقوق عرفی غالب است بیانگر این است که شهروندی که به قتل می رسد عضوی از جامعه است و به همان اندازه که حفظ امنیت آن برعهده جامعه است صیانت از خون و جانش نیز برعهده جامعه است.

وی افزود: پدر و مادر نیز نمی توانند انتظار بیشتری از حکومت داشته باشند.نگاه دوم مربوط به کشورهایی است که از منظر مذهبی و شرعی به موضوع قتل نگاه می کنند.در تورات آمده که چشم در مقابل چشم و گوش در مقابل گوش. این وضعیت در اسلام نیز وجود دارد و فردی که فرد دیگری را بکشد باید قصاص شود. با این وجود در نگاه شرعی به موضوع قتل موضوع ولی دم نیزمطرح است. در این نوع نگاه صاحب خون مقتول حکومت نیست و بلکه پدر،وارث یا اجداد پدری مقتول هستند.ماده سیصد و یک قانون مجازات اسلامی عنوان می کند قصاص درصورتی ثابت می شود که مرتکب پدر یا اجداد پدری مقتول نباشد.

 این استاد دانشگاه ادامه داد:در این پرونده پدر به عنوان ولی دم قاتل است که محل بحث است. این در حالی است که براساس قانون مجازات اسلامی پدر در این زمینه ولایت قهری دارد. قوانین اسلامی یا امضایی و تأییدی هستند یا تأسیسی. قوانین امضایی به قوانینی گفته می شود که در دوران قبل از پیامبر اسلام وجود داشته اما پیامبر آنها را تأیید کرده است.

در مقابل قوانین تأسیسی قوانینی هستند که پیامبر اسلام آنها را تأسیس کرده است. از بین آیات قرآن کریم تنها پانصد و سیزده آیه جزء آیات الاحکام بودند و نزدیک به شش هزار آیه مربوط به معارف می شدند.به همین دلیل درباره قوانینی که مبتنی بر آیت الاحکام باشند که به زندگی یومیه مردم مانند ارث و قصاص مربوط می شود راه گریزی وجود ندارد و لازم الاجراست.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه بین اهل سنت و شیعه نیز تفاوت وجود دارد. اهل سنت به قرآن کریم و اهل سنت اکتفا می کنند در حالی که در شیعه مبحثی به نام اجتهاد وجود دارد.اجتهاد نیز به معنای جهد و کوششی است که مجتهد انجام می دهد تا احکام و قوانین را از درون منابع دینی استخراج کند و به همین دلیل پویایی دارد.، در نتیجه اگر قرار است تغییراتی در قوانین مجازات اسلامی به وجود بیاید باید توسط مجتهدین و با استناد به منابع دینی صورت بگیرد. به نظر می رسد باید در برخی قوانین تغیراتی صورت بگیرد.نکته دیگر اینکه مجازات نمی تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.

 دکتر احمدی خاطرنشان کرد: قتل به صورت آگاهانه و با نیت قبلی انجام شده است.این قتل دفعی نبوده و قاتل به خوبی می دانسته که خروجی این قتل چه خواهد بود. در این قتل علاوه براینکه یک نفر کشته شده جامعه نیز آسیب دیده و دنائت،شنائت و پستی ماجرا را مشاهده کرده است.به همین دلیل روح جمعی مردم آزرده شده است.حساسیت درباره این ماجرا را نیز شبکه های اجتماعی به وجود آورند که اتفاق بسیار مهم و مبارکی است  و امید داریم اتفاقات درستی در این حوزه به وجود آید.

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا