روشی جدید برای نوعی از سرطان خون کشف شد

محققان ژاپن در مطالعه اخیرشان نتایج مثبتی از درمانی که برای معالجه یکی از انواع نادر سرطان خون "لنفوم" توسعه داده بودند، مشاهده کردند.

سرطان خون لنفوم دارای انواع مختلفی از زیرگروه‌ها است که یکی از این موارد نادر "لنفوم سلول بی بزرگ داخل عروقی" (intravascular large B-cell lymphoma) نام دارد. تشخیص دقیق این مورد نادر سخت است و هیچ درمانی شناخته شده‌ای ندارد. اخیرا تیمی از محققان ژاپنی پروتکل درمانی جدیدی را کشف کرده‌اند که نتایج آزمایشات بالینی آن نیز امیدوارکننده بوده است.

لنفوم (Lymphoma)

لنفوم در درجه اول سالمندان را مورد هدف قرار می‌دهد. از آنجا که دوز بالای شیمی درمانی قوی می‌تواند عوارض جانبی جدی برای این گروه از افراد داشته باشد، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات سیستم عصبی مرکزی (CNS) هستند. بنابراین یک درمان جدید که عوارض جانبی کمتری داشته باشد و از ابتلا به اختلالات سیستم عصبی مرکزی جلوگیری کند، بسیار کارآمد است. پیش‌تر طی مطالعات پژوهشگران دریافته بودند استفاده از داروی ریتوکسی‌مَب (Rituximab‎) تا حدی در درمان مفید است، اما مسئله اختلال سیستم عصبی مرکزی را حل نمی‌کند.

دکتر "کازویوکی شیمادا" (Kazuyuki Shimada) از دانشگاه ناگویا گفت: ما دریافتیم که انجام شیمی درمانی مبتنی بر داروی ریتوکسی‌مَب علاوه بر درمان مشکلات ثانویه سیستم عصبی مرکزی می‌تواند منجر به بهبودی حال کلی بیمار نیز شود.

طی این مطالعه محققان آزمایش بالینی درمان خود را بر روی ۳۸ بیمار که شرایط آنها را برای مدت طولانی تحت نظر داشتند، انجام دادند. در پایان این روش بر روی ۷۶ درصد از بیماران نتیجه مثبت داشت. این بیماری تنها سیستم عصبی مرکزی ۳ درصد از بیماران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علاوه بر این، درمان جدید عوارض جانبی بسیار کمی دارد.

یافته‌های این مطالعه در مجله " Lancet Oncology" منتشر شد.