پیوند فناوری های نوین و دانش بنیان با صنعت نساجی

دکتر مهدی ورسه ای، رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر به برنامه های این واحد در سال نامگذاری جهش تولید در حوزه پژوهش و فناوری اشاره کرد و به سیناپرس گفت: طی دو سال اخیر مجموعه جهاد دانشگاهی با اتکا به توان علمی و امکانات متخصصین داخلی کشور، تمرکز ویژه ای به روی کسب فناوری های برخی محصولات و کالاهای مورد نیاز کشور در حوزه مهندسی نساجی و کاربرد آن در سایر صنایع کرده است. از آنجا که حوزه تخصصی جهاد دانشگاهی صنعتی امیر کبیر تحقیقات فناورانه به روی تولید منسوجات صنعتی و نساجی است، این واحد اکنون دو طرح« تولید مدیاهای فیلترها با کاربرد صنایع آلاینده » و « تولید الیاف ویژه برای مصارف پزشکی خاص» را جزو برنامه راهبردی خود قرار داده است.

وی درباره طرح « تولید مدیاهای فیلتر» اظهارداشت: این کالا در صنایع مختلف از جمله صنایع سیمانی به منظور جمع آوری گرد و غبار و ذرات معلق ناشی از گازهای خروجی کارخانه های سیمان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی افزود: پیش از این، تولید این کالا به دلیل حجم مورد نیاز بازار، مقرون به صرفه نبود اما اکنون به دلیل قیمت بالای این کالا، وجود تحریم ها، رشد صنعت سیمان در کشور و میزان تقاضای بازار، تولید این کالا از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و در حال حاضر این طرح از 30 درصد، پیشرفت فیزیکی برخوردار بوده هرچند امسال با شیوع کرونا، وقفه ای در اجرای این طرح رخ داده است اما تلاش می‏ شود تا پایان سال به نتیجه برسد.

به گفته وی، این طرح فناوارانه بر اساس نیاز بازار تهیه شده است و سعی می‏ شود از نظر کیفیت، قابلیت رقابت با نمونه های مشابه خارجی و از نظر هزینه نیز رقابتی باشد.

وی تاکید کرد: اکنون واردات و تهیه این منسوجات به دلیل تحریم‏ ها، سخت و محدود بوده و گاهی کشورهای صاحب این فناوری برای فروش این مواد مشکلاتی ایجاد می کنند این در حالی است که اگر ما به دانش فنی و تولید این محصول دست پیدا کنیم، قادر خواهیم بود از واردات این مواد بی نیاز شویم.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر در خصوص اهمیت دستیابی به دانش تولید این محصول گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان در کشور حدود 82 میلیون تن است اما تنها60 درصد از ظرفیت اسمی ( حدود 50 میلیون  تن) سیمان تولید می شود و برای این میزان سیمان، حدود 400 هزار مترمربع پارچه نیاز است. قیمت هر متر مربع این پارچه  نیز حداقل 15 تا 20 یورو است بنابراین با کسب این دانش می توانیم سالانه حداقل یک تا دو میلیون دلار با احتساب هزینه ‏های جاری، از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال 2024  حجم بازار فیلترهای منسوج تمام دنیا در صنعت سیمان 65 میلیون دلار باشد و این سهم بالای نیاز بازار دنیا را کشورهایی مانند آمریکا، آلمان، اتریش، دانمارک، چین و ایتالیا در حال حاضر تامین می‏ کنند.

ورسه ای به نقش این فناوری در کاهش آلایندگی زیست محیطی کارخانه های سیمان اشاره کرد و اظهارداشت: هرچند اکنون در بحث محیط زیست، استانداردهای سختگیرانه رعایت نمی ‏شود، قطعا اگر محیط زیست سختگیرانه عمل کند باید مدیاهای فیلتر کارخانه ‏ها سالانه 3 الی 4 بار تعویض شوند تا راندمان جذب آلایندگی آنها کاهش نیابد. این در حالی است که اغلب کارخانه ها فقط یکبار در سال اقدام به تعویض این فیلترها می کنند.

وی همچنین در خصوص طرح « تولید الیافت ویژه برای مصارف پزشکی» نیز به سیناپرس گفت: در این طرح نیز سعی می‏ شود یک نوع زخم پوش ویژه پزشکی تولید شود به طوری که این زخم پوش ‏ها قابلیت ترمیم و بهبود سریع زخم را دارند و می ‏توانند جایگزین زخم پوش ‏های معمولی شوند و هم اکنون بخش‏ های مطالعاتی و طراحی دستگاه تولید آن در حال انجام است.

رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیر کبیر به مشکلات اجرای این دو طرح اشاره کرد و گفت: بروکراسی اداری به ویژه در زمان شیوع بحران کرونا از مهمترین مشکلات و موانعی بود که ما برای اجرای این دو طرح در پیش رو داشتیم؛ و این امر باعث شد بسیاری از فعالیت های ما با وقفه مواجه شود و برخی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز را با سختی تهیه کنیم. از سوی دیگر تهیه برخی از مواد اولیه و مورد نیاز اجرای این دو طرح به دلیل افزایش هزینه ها با مشکلات زیادی مواجه شده است.

وی به دیگر طرح های این واحد اشاره کرد و افزود: همچنین در بحث نانو فناوری و الیاف های نوین نیز طرح ‏های  دیگری در جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر توسط محققین گروه تحقیقاتی مهندسی نساجی واحد در حال پیگیری است که انشاا… در آینده خبرهای خوبی از این تحقیقات خواهیم شنید.

به گفته وی، این طرح ‏ها به دلیل پرداختن به مباحث فناورانه و دانش بنیان در صورت تولید انبوه می‏ توانند ضمن ایجاد اشتغالزایی از خروج  میلیون ‏ها دلار ارز از کشور جلوگیری کنند و این همان مفهوم اقتصاد دانش بنیان و نگاه درون زاست.

وی در خصوص اقدامات واحد صنعتی امیرکبیر در زمان شیوع ویروس کووید19 (کرونا) ورسه ای افزود: به همت همکاران و حمایت ‏های مجموعه سازمان جهاددانشگاهی در اوایل اسفند ماه سال98 سریعا اقدام به راه اندازی خط تولید البسه ایزوله بیمارستانی کردیم و توانستیم برای جهادگران خط اول مبارزه با این ویروس منحوس از جمله پزشکان، پرستاران و تمامی بخش درمانی؛ البسه ایزوله را با استاندارد بالا تولید کنیم به طوری که بیمارستان ‏های شهید طالقانی، شهید مدرس، بقیه الله، طرفه، پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، مرکز بهداشت ازنا، مرکز درمانی بم و بسیاری از بخش‏ های خصوصی درمان کشور از تولیدات این واحد دانش بنیان بهره مند شوند. امیدواریم با انجام این اقدام توانسته باشیم بخش کوچکی از دین خود را به این عزیزان ادا کرده باشیم.

وی در پایان گفت: در حوزه خدمات تخصصی نیز با راه اندازی آزمایشگاه استاندارد نساجی، به صنعت، کارخانه ‏ها و بازرگانان خدمات تخصصی ارایه می ‏دهیم. هزینه اندک، تسریع در امور همراه با دقت بالا، مهمترین وجه تمایز این آزمایشگاه نسبت به آزمایشگاه ‏های مشابه بوده که مورد استقبال صنایع و سازمان ‏های مختلف قرار گرفته است.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا