تربیت رسانه ای؛ جهت گیری جدید جهانی

بدون شک بسیاری از کشورهای جهان و البته همه آنها از این پدیده بهره جستند تا اینکه به عنوان یک برنامه مداوم و روزمره، در ابعاد مختلف از جمله اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و…، برای رساندن پیام، خبر و اطلاعات گوناگون مطرح شد.

در کنار کارکردهای مثبتی که برای این ابزار گروهی تعریف شده، باید حواسمان باشد که از چالش ها و تهدیدات موثر در جریان بازخورد با آن غافل نشویم. برای حل مشکلات ناشی از تعامل با رسانه‌ها و تاثیرات آن، فهم راهکارهای مقابله با خطرات و نحوه کاربرد آنها ضروری است.

از این رو، توجه به شیوه‌های آموزش صحیح استفاده بهینه و مقابله با تهدیدهای رسانه موضوع مهمی است که می تواند به عنوان یک راهنما برای همه اقشار جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان که علاقه وافری به رسانه‌های جدید از جمله اینترنت و فضای دیجیتال دارند، در نظر گرفته شود.

با پیاده سازی اینگونه آموزش ها در جامعه، مخاطبان از چالش های رسانه دور مانده و به سمت استفاده مفید از این ابزار هدایت می شوند.

از این روست که  تربیت رسانه ای، در عصر حاضر به عنوان جهت گیری جدید جهانی مطرح شده است که بر محور آموزش مهارت تعامل با رسانه ها برای مخاطبان است.

چراکه، رسانه ها و وسایل ارتباطی جدید، موج بزرگ و سلطه تاثیرگذار بر ارزش ها و اعتقادها و جهت گیری در زمینه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی محسوب می شوند.

سازمان یونسکو بزرگترین حامی جهانی تربیت رسانه ای محسوب می شود و بسیاری از فعالیت ها را در این زمینه پشتیبانی می کند. اسناد فعالیتی آن، این مقوله را بخشی از حقوق اساسی هر شهروند در هر جایی از جهان می داند و به ضرورت وارد شدن تربیت رسانه ای، در چارچوب شیوه های سواد ملی و سازمان های آموزش غیررسمی و آموزش در طول زندگی توصیه می کند.

توجه به این نکته ضروری است که سواد رسانه ای تنها یک طرح حمایتی نیست، بلکه علاوه بر آن، یک طرح توانمندسازی است که هدف آن آموزش فرهنگ رسانه ای، انتخاب درست و آموزش چگونگی تعامل و همراهی با آن به صورت موثر و فعال که پیرامون رسانه ها فراگرفته اند، است. در این نوع آموزش ها تمرکز بر مهارت مخاطب در تعامل با رسانه ها در درک، انتخاب، استفاده و تولیدات آنها مد نظر است.

بر اساس این گزارش، پژوهشی تحت عنوان « تربیت رسانه ای» توسط حسین وظیفه‌شناس با راهنمایی دکتر محمدرضا اسلامی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان تهیه و تدوین شده که در آن به صورت جامع این موضوع مورد بررسی علمی قرار گرفته است.

تالیف:هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا